extáze=halucinogen ????
xxx
nezdá se vám že extáze spíš patří mezi speedy(stimulační látky(vy jí tady máte zařazenou mezi halucinogeny už delší dobu :)) většina extází obsahuje z větší ploviny pervitin (ještě jsem nikdy neslyšel o extázi která by obahovala jen MDMA(na "trhu":))...jestli má extáze stejné účinky jako trip(crystal,papír,houby) tak teda hehehe....

Odpověděl: Jakub Minařík
Nu, vzhledem k tomu, že jsem většinu těch článků psal já, tak se dovolím odpovědět. 1. Řazení je dle převládajícího účinku, resp. dle účinku, pro který je látka typicky užívána. Skupiny, do kterých jsem látky zařazoval hrobě zjednodušené a vydefinované tak, aby byli pochopitelné každému. Složitější dělení jsem si netroufl použít, protože bez hlubší znalosti problematiky psychotropních látek a jejich fungování jsou tato řazení nepochopitelná. A napsat články tak, aby čtenáři museli rozumět patofyziologii CNS, mechanismům účinku látek v mozku, receptorové teorii, farmakologii, ... se mi jevilo jako hovadina. 2. Máte pravdu, že MDMA je látka odvozená od amfetaminu a to je typické psychostimulans - na druhé straně, pokud se podíváte do starších knih, najdete mnohde amfetaminy řazené mezi halucinogeny. To proto, že vyšší dávky vcelku spolehlivě vyvolají paranoidně-halucinatorní syndrom. 3. Pokud je ext užívána v přiměřených dávkách (50-150mg), funguje spíše jako psychedelikum než psychostimulans. Koneckonců i jiní autoří píší o MDMA jako o psychedelickém amfetaminu. A i když nelze říci, že psychedelika=halucinogeny tak do značné míry jsou tato dvě slova synonima (termín psychedelika jsem záměrně v textech neužíval, neboť i když je jistě přesnější, tak je přece jen pro laiky méně pochopitelný). Jinak MDMA se nejpřesněji řadí mezi entaktogeny, nebo empatogeny. Máte pravdu, že ve vyšších dávkách stimulační efekt převažuje. Já jsem se ale snažil vybírat termín který co nejspřesněji vyjadřoval pozici látky na drogové scéně. Pro srovnání - ketamin bych řadil do skupiny halucinogenů, i když se jedná o celkové anestetikum. Ale za tímto účelem jej nikdo na party neužívá. 4. Co se týče poznámky, že ext často obsahuje místo MDMA metamfetamin (pervitin) - tak bych rád podotkl, že to pak není extáze, ale pervitin. Stačí vám tohle, jako vysvětlení?