speed
Miluska
Dobry den, chtela jsem se zeptat , jestli mi muzete podat podrobne informace o droze speed a jaka jsou rizika(zdravotni) dlouhodobeho uzivani. Predem dekuji za odpoved.

Odpověděl: Bára Orlíková
Pojmem speed se obvykle označuje amfetaminové stimulační drogy. Ve stručných informacích k amfetaminu na stránkách Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti www.drogy-info.cz se uvádí následující: "Amfetaminy představují prototyp stimulačních látek. Amfetamin byl poprvé syntetizován v roce 1897. Amfetaminy byly a jsou institucionálně užívány jako nepovolený doping ve sportu a coby sočást "krizových balíčků" vybraných vojenských jednotek. Benzedrin (resp. čistý amfetamin) byl používán vojsky spojenců za druhé světové války." Rizika dlouhodobého užívání jsou podobná jako u ostatních stimulačních drog (mezi ně patří například pervitin - metamfetamin nebo kokain). Základním rizikem stimulancií je, že vytvářejí velmi rychle a spolehlivě psychickou závislost; závislost tělesná (somatická) je vyjádřena méně výrazně než například u opiátů, přesto však u uživatele dochází ke vzniku tolerance a tedy nutnosti zvyšovat dávky. Dalším značným rizikem a specifikou stimulačních drog je vznik psychických potíží - toxické psychózy, která může vést až k sebevražednému jednání. A dalším rizikem je samozřejmě řada potíží somatických. Více si můžete přečíst na těchto stránkách v levém sloupci po rubrikou Stimulační drogy. Proč to vlastně potřebujete vědět?