pomoc priteli
Oliva
mam kamarada, je mu 34 a kokain zna aspon 15let. posledni ctyri roky ma svou restauraci, pracuje denne desitky hodin, myslim ze je workoholik. je to muj sef, znam ho od lonskeho roku. ted pro nej pracuju o vikendech. posledni 4roky bral kokai denne, kazdy den jiz od rana pil alkohol, obcas kouril marihuanu a hasis. pritom byl stale schopny vest restauraci s plnym nasazenim. pred dvema mesici se rozhodl na muj popud toho nechat a usporadat si zivot. ze zacatku rikal, ze se citi moc dobre, ze vidi svet jinak, ze ma vic otevrene oci, ale postupne se obcas opil, pak se citil spatne. pred 14ti dny si dal kokain a dva dny byl z toho dost spatnej. rekla jsem, ze se nic nedeje, jednou, jen at to nezacne opakovat casteji. vcera si dal zase a hned vecer mi volal, ze se zfetoval a ze cejti moc spatne, spinavej vnitrne i zvenku. prosi me o pomoc. vi ze je to spatny a chce s tim prestat, vim ze je to tezky, ale jak mu mam pomoct, kdyz mi nezavola pred tim, nez to chce udelat, ale az potom, az kdyz je mu spatne. nevim jestli me jen nevyuziva, nebo je to opravdu silnejsi nez on. kudy vede cesta ven? je vubec mozne se s tim vyporadat? bude se to opakovat? jak mu muzu pomoct, co mu mam rict? dekuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, to co píšete je docela obvyklé. Není opravdu lehké jen tak sám přestat, ještě k tomu po tolika letech, kdy závislost v podstatě "zvládal". Docela obdivuju, že to alespoň nějakou dobu vydržel. Spoléhat ale na to, že ho z drog vytáhnete Vy taky není moc dobré. Jednak když jste v celé věci zaangažovaná, protože je to Váš kamarád a šéf, ale hlavně proto, že je to pro Vás dost nebezpečné. Opravdu se cítíte dost silná, abyste někoho zachraňovala od drog? Měla byste taky myslet na svou pohodu, aby Vás to úplně nevycucalo. Je dost těžké, když Vám na něm záleží, zvládat to všechno v pohodě. Myslím, že by bylo lepší, kdyby se Váš kamarád obrátil na nějakého profesionála, který bude mít s podobnými případy zkušenost a nebude mít k němu osobní vztah, takže bude moci koukat na celou věc více objektivně. Mnoho zařízení funguje anonymně a kontakt se dá individuálně upravit podle potřeby a časových možností klienta. Pokud by se kamarád rozhodl, ať nás určitě kontaktuje v K-centru buď osobně nebo telefonicky (Osadní 2, Praha 7, tel. 283 872 186), můžeme se domluvit na setkání nebo mu doporučit jiné, jemu vyhovující zařízení. Přeji tedy jemu hodně odvahy a Vám hodně síly.