marihuana v těhotenství
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na případná rizika marihuany v těhotenství. Jsem v 7.týdnu těhotenství, dozvěděla jsem se to až nyní, ale předtím jsem denně užívala marihuanu - jointy. Takže zvažuji eventuelní poškození embrya, prosím o vaši odpověd, děkuji

Odpověděl: Pavel Kubů
Existuji studie, ktere uvadeji poruchy pozornosti, eventualne uceni, u deti matek ktere behem tehotenstvi uzivaly vysoke davky cannabinoidu. Nesporne negativni efekt na vyvijejici se embryo ma samotny akt koureni. Deti tezkych kuracek tabaku mivaji nizsi porodni hmotnost a casteji se rodi predcasne. Vliv koureni matky na plod se prirovnava k obcasnemu duseni ditete, kdy krev privadena do placenty misto kysliku nese soucasti cigaretoveho koure. Nicmene mnoha matkam, ktere v pocatku ci behem tehotenstvi pozivali konopi se rodi zcela zdrave deti v normalnim terminu. Jeste v prvni polovine minuleho stoleti se ruzne konopne tinktury predepisovali na ranni nevolnosti (typicky 1. trimestr) v tehotenstvi a zadne udaje o vyssim vyskytu deti s nejakymi vyvojovymi poruchami z teto doby neexistuji, coz neznamena zo to takove poruchy vylucuje, ale kdyby vztah mezi kourenim konopi a vyvojovymi poruchami byl 1:1 urcite by na toto tema existovala velmi obsahla vedecka dokumentace. Pochopitelne, ze pro Vaseho potomka a samozrejme ze i pro Vas bude nejlepsi, kdyz s konzumaci konopi v jakekoliv forme prestanete nejen do porodu, ale i behem kojeni, nejlepe ho samozrejme vynechat i pak. Zvazte zda mate s Vasim gynekologem natolik duverny vztah lekar-pacient, abyste se mu mohla s touto skutecnosti sverit, coz by mu umoznilo naplanovat nadstandartni vysetreni zamerene na vylouceni vyvojovych vad. Nektera specializova vysetreni, zalozena vetsinou na ultrazvukovem vysetreni, jsou soucasti i bezne pece behem tehotenstvi.