Existuje věrohodná studie (škodlivého) vlivu Extáze na člověka?
patrikoo
Existuje věrohodná studie (škodlivého) vlivu Extáze na člověka? Pokud vím, některé studie byly zpochybněny a svět vědců je rozdělen na dva (spíše extrémní) tábory. Díky za odpověď.

Odpověděl:
Studií, které se zabývají tím, zda MDMA neboli extáze je toxická pro lidi je celá řada. Je třeba ovšem rozlišit o jakou toxicitu se konkrétně jedná. Nezpochybnitelné jsou údaje o toxicitě pro játra nebo imunitní systém nebo o toxicitě v souvislosti se serotoninovým syndromem. Nejvíce diskutovanou otázkou je však neurotoxicita. Výsledky studií sledujících neurotoxický účinek MDMA jsou různé. Využívá se celá řada metod od zobrazovacích technik (fMRI, PET, SPECT, EEG) přes biochemické metody (metabolity neurotransiterů v cerebroventrikulární tekutině) až po testy psychologické zaměřené na kognitivní funkce, sledování nálady nebo míry úzkosti a agrese. Jejich výsledky jsou různé. Velmi komplikujícím faktorem většiny těchto retrospektivních studií (sledují populaci uživatelů, tedy není zde možnost srovnání se situací před užíváním) je fakt, že většina uživatelů MDMA užívá ve velké míře i jiné drogy (zejména kanabis, alkohol a stimulanty). Je tedy velmi těžké usuzovat, na kolik se na popsaných změnách podílejí jiné drogy. Navíc existuje velmi rozdílná vnímavost vůči účinkům MDMA v rámci populace (pomalí versus rychlí metaboliseři), v závislosti na věku (před 18 rokem je toxicity výrazně vyšší) a pohlaví (ženy jsou vnímavější vůči účinkům). NA míře neurotoxicity se dále podílí i situace za jaké je droga užita (na parties v přehřátých prostorech a s nedostatkem tekutin je mnohem nebezpečnější). Na základě všech studií které jsem měl možnost procházet bych se přikláněl k tvrzení, že MDMA je neurotoxická i u lidí (a nejen u zvířat). Otázkou zůstává regenerace postižených systémů. Zde jsou data ještě méně konsistentní. Zdá se, že urité postižené oblasti se mohou regenerovat zatímco jiné ne. Vše závisí na celkové expozici MDMA a na celé řadě dalších parametrů. Tomáš příklady článků najedš např. v literatuře přehledného článku na: http://www.lf3.cuni.cz/drogy/articles/prehledextaze.html