Energy Drinky
Radek
Zajímalo by mě, jak se dívate na pravidelné používání energy drinků, zmíním konkrétně třeba SEMTEX. Výrobce na svých stránkach www.energydrinks.cz tvrdí, že drink je správně vyvážen a obsažené látky kromě stimulativních účinků ještě navíc příznivě ovlivňují metabolické pochody v těle, zlepšuje se regenerace organismu, detoxikační účinek na játra, zlepšuje odbourávání tuků, příznivý účinek na funkci srdce atd atd... Přiznám se, že jsem vždycky na tyto nápoje pohlížel s despektem spíše jako na "svinstvo", které do sebe člověk vstřebá v případě nutnosti, ale rozhodně ne jako na pití na každý den. Argumenty na stránkách výrobce však budí dojem, že s jejich nápojem budete zdravější (normálně vám přece nefunguje detox. jater, že :-)), než bez něj. Z osobní zkušenosti mohu říct, že mi drink opravdu pomáhá k lepšímu soustředění atd..., ovšem z každodenního pití ED mám obavy.. Nemůže se stát, že po čase bez drinku nebudu moci existovat a ráno budu muset místo jedné plechovky použít 2-3 pro dosažení stejného efektu, tak jako kafaři? Existuje zde tolerance (nejde pouze o kofein)? Nebo jsou všechny mé obavy plané? Děkuji.

Odpověděl: Martin Konečný
Bohužel vám na váš dotaz nemohu (pro vás) uspokojivě odpovědět - s pitím energi drinků a jejich účinky na organismus nemáme zkušenost (vlastní jen ojedinělou). Zvýšení tolerance však nelze vyloučit - organismus je hodně přizpůsobivý a pokud do těla dostáváte látky z vnějšku, které si byl dříve schopen obstarávat sám, tak je přestane vyrábět a pak je nutné, aby jste zvýšil dodávku z venčí. Jestli to ale takhle funguje u ED to bohužel nevím. V věci obsahu ED by bylo dobré obrátit se na organizace, které testují potraviny - žádnou konkrétní bohužel neznám.