A co dál .....2
ska
Dortorka si testy vyzadala proto,že u meho kamarada a spoluzaka se objevily s drogami(nejen marihuana)problemy a ted se leci a nejak sem ji na musku padla i ja.Je mi 17,z žádné závislosti ani choroby se neléčím.Celkem se bojim se toho co bude dál,jelikoš rodiče o této problematice skoro nic nevědí a už tedka se mnou jednají jak se závislačkou ,byt na marihuaně(pravdu sem jim řekla). A opakuji že marihuanu kouřím velice příležitostně.....P.S.Poradila byste mi nějaké www stranky nebo literaturu

Odpověděl: Bára Orlíková
Nevím moc, proč vaše paní doktorka po vás žádá testy na přítomnost THC, když jste užívání marihuany přiznala rodičům a pravděpodobně i jí. Koneckonců, vy můžete vyšetření odmítnout, a pokud k vyšetření nedají souhlas vaši rodiče, tak by vám ho dělat neměla. A i kdyby k došlo k tomu, že by se u vás THC v moči prokázalo, neměla vyvozovat žádné důsledky (v případě, že by to rodiče nevěděli, tak by jim to mohla sdělit, vzhledem k tomu, že nejste plnoletá a také by vám jistě mohla doporučit, abyste trávu nekouřila, protože to má svá rizika a abyste se obrátila na odborníky...). Užívání drog není trestné, takže ani riziko, že by to mohla někde nahlásit na policii, není. Vzhledem k lékařskému tajemství by ani neměla nic podobného hlásit ve škole, pokud k tomu nedáte souhlas vy, resp. vaši rodiče. A ani škola by z ničeho podobného vyvozovat důsledky neměla. Problém by byl v případě, že jste pod vlivem marihuany na vyučování nebo odborné praxi či máte u sebe drogy v prostorách školy, nedejbože je ve škole distribuujete. Případ, kdy je student pod vlivem návykové látky ve škole, by měl být upraven ve školním řádu a podle toho by z toho měly být vyvozeny důsledky. Toto všechno nepíšu proto, abych vás ujistila, že je kouření marihuany bez rizika. To samozřejmě není, i když jistě jsou tato rizika nižší než u některých jiných typů drog. Doporučila bych vám si dát od trávy přinejmenším pauzu a vše si urovnat, aby se situace, která teď pro vás nastala, jen nehoršila. Pokud chcete s rodiči mluvit o těchto věcech a dozvědět se i více informací o konopných drogách, můžete se podívat do rubriky Cannabinoidy na této stránce, případně na www.drogmem.cz / Memy / Vliv konopí na zdraví. Základní literaturu o drogách najdete pod rubrikou Literatura na této stránce nebo přímo pod textem o cannabinoidech. Mohu vám doporučit i nově vyšlé publikace 1) Kalina a kol.: Drogy a drogové závislosti. Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky, Praha 2003. 2) Zimmer, L., Morgan, J. P.: Marihuana. Mýty a fakta (vydavatele neznám, vyšlo to v minulém roce). Přeji hodně štěstí a kdyžtak napište, jak jste dopadla.