Kratom
Anonym
Dobrý den, kratom jsem bral asi 9 měsícu. Pak se mi podařilo přestat. Kratom jsem nebral rok, jenže pak nastala situace, kdy jsem si ho kvuli relax dal, to obrovská chyba. Bylo to minulý rok na Štědrý den. Od té doby ho užívám. Od první dávky v prosinci 2024 jsem snad 10x zkusil přestat sám. Vydržel jsem 1x týden, zbytek pokusů byly na 2-3 dny max. Rozhodl jsem se napsat do adiktologicke poradny. Jenže mají plno, ale jsem na čekačce a prý na konci roku by měli mít pro mě místo. Mám ale docela strach. Nebo ne docela, ale velký. Vím, že tam jsou od toho, ale přeci jen se bojím, jak se na mě budou dívat. Mohu se zeptat, jak může vypadat terapie u adiktologa? Zda mi dají doporučení, jak přestat?
Moc děkuji a přeji krásný den.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a díky za důvěru.
A gratuluju k rozhodnutí někam zajít. To určitě chtělo odvahu!
A teď k dotazu: Terapie se nakonec vždy odvíjí od toho kdo a ke komu přijde, je to o vztahu, důvěře, jak si s kým sednete, jak si rozumíte.
Pokud jdete do adiktologické ambulance, nebude na vás nikdo koukat skrz prsty. A budete-li ten pocit mít, mluvte o tom. Lidé tam chodí s velmi podobnými problémy jako vy. Jednoduše se jim něco vymklo z ruky a nedaří se jim to zastavit. Rozumím vašim obavám. Ono je těžké si problém přiznat, a i když už jste to udělal, můžete se bát mluvit o některých věcech nahlas. Snad vás trochu uklidní a povzbudí, že nebudete první ani poslední, kdo to takhle prožívá. A možná pomůže vědět, že jakmile začnete mluvit o tom, jak situaci vnímáte, jak se cítíte, jaké to pro vás je, velmi pravděpodobně se vám už v tu chvíli částečně uleví ... tajené věci prostě mají svou moc postavenou i na tom, že o nich nikdo jiný neví. Úzkosti a strachy z prvního setkání mívají téměř všichni, patří to k věci, není to nic divného.
A konkrétně: většinou se vás zeptají, co vás přivádí, s čím a jaké máte potíže, ptají se na užívání, dobu, dávky, budou se ptát na vaši historii s kratomem, na to, co se děje teď, že jste vyhledal pomoc, na vaše pokusy přestat, na čem selhaly, co naopak pomáhalo, budou se ptát na situace, kdy jste se ke kratomu vracel. Možná se rozpovídáte i o širších souvislostech, které vás kolem kratomu napadají - nejspíš máte i nějakou teorii, proč zrovna vám tak sedí, co vás k němu dovedlo a co vás u něj drží. Můžou to být i fantazie, otázky, které vás kolem toho napadají, věci, kterým sám nerozumíte. Mluvit o tom všem je naprosto v pořádku a patří to k tomu, abyste mohl lépe svému užívání porozumět. Na druhé straně bude někdo, kdo naslouchá, chápe, rozumí, když nerozumí, citlivě se doptává, navrhuje, říká, co ho k tomu napadá. A to vás může v pochopení a hledání souvislostí posunout dál.
Podle toho výčtu je doufám zjevné, že to bývá na delší dobu, těch setkání je většinou víc, nemusíte stihnout projít všechno. Snad je to teď trochu srozumitelnější?
Kdybyste se chtěl na cokoli zeptat, ozvěte se.
Gabriela Minařík.