náplasti
alex
Dobrý den,
mám psoriatrickou artritidu, čekám na náhradu kyčle. Mám chycená kolena, prsty na rukou a bolí to. Po letech občasného užívání ultracodu jsem byla odeslána na centrum bolesti. Tam mi byl předepsán buprenorfin 20. Bolest určitě tlumí, cítím se lépe i psychicky, ale dočetla jsem se, že jde o opiát. Je mi 60 let a bojím se závislosti. Na začátku 90. let jsem užívala heroin a trvalo se ho zbavit. I ten kodein v ulracodu mi nedělal radost, proto jsem ho brala jen když paralen samotný nestačil ani v maximální dávce.
Na průlomovou bolest mám napsaný Talvosilen, kde je kodeinu trochu méně. Přesto. Přemýšlím, jestli není lepší trochu té bolesti vydržet, než se vrátit o 30 let zpět. Bojím se, že se rozjedu. A mluvit o dávné závislosti se mi nechce před lékaři. Víte, asi nejvíce mě "vyděsilo", že jsem se třetí ráno po nalepení náplasti cítila a probudila v dobré náladě. Ano, jako by si mozek vzpomněl. Nemám chutě, jen špekuluju. Bohužel léky jako brufen, diclofenak jsou u mě kontraindikovány.

Odpověděl: Jakub Minařík
Ono asi nemáte moc volbu. S tím, co popisujete, a jakou analgetickou medikaci máte za sebou, ... Buprenorfin mi přijde menší zlo než ten ultracod, protože tam je problém s toxicitou paracetamolu. Pokud potřebujete sem tam tabletu, je to buřt, ale když to berete pravidelně a jste na maximálních dávkách, začíná to být riskantní. Můžete se domluvit někde, kde jste se s heroinem léčila na nějaké terapii, taky byste to mohla možná říci lékaři v centru bolesti, prostě aby vám hlídal dávky (ale to oni stejně dělají). Nicméně, mohu-li vás uklidnit, učili nás to už na fakultě a mám i zkušenost - když to fakt bolí, tak riziko, že se to nějak vymkne, je mnohem menší, stává se to zřídka. Jen je důležité, když dojde na to, že bolest zmizí, vysadit. Nicméně, když vidím kde máte všude artrozu, tak myslím, že to, že vás to přestane bolet, moc nehrozí. A jestli jste se po nalepení náplasti probrala v dobré náladě, to taky může být tím, že to přestalo bolet.
MUDr. Jakub Minařík
P.s.: Pokrytí buprenorfinem často redukuje chutě na všechno možné. Takže i riziko "rozjezdu", pokud s tím nebudete nějak cvičit, je relativně malé. Hlídejte si dávky, to je to, co můžete udělat sama.