cyklicky alkoholik
Martina
Dobrý den, ráda bych se dobrala pomoci svému manželovi, který odmítá léčbu, protože nechce pochopit, že bez pomoci to nezvládne, chce to dokázat sám, podle mě nemá sílu to přiznat a nahlas přijmout, popívá denně, dříve v příměru 2-3 l suchého vína, pak zvládnul i 3-4 dny v kuse, jen pit, nejíst, nemýt se…. pak agrese, která se s každým excesem o kousek zhorší, zacílí to jen slovně, už to došlo až k fyzickému napadení, nic závažného, ale i facka od manžela bolí, pod pohrůžkou rozvodu pije prý jen 3-4 Quinnes plechovky denně, aby mohl spát, což je jeho velký problém, protože i přes obrovskou fyzickou a psychickou únavu, kdy si musí jít denně odpoledne na 2-3 hodiny lehnout, v noci nespí déle než po 2 hodinách, nicméně i toto množství piva jsem si zjistila, že odpovídá 0,7 l vína, začarovaný kruh, nano mel opět 3 denní exces, který končil mým vyhozením z bytu bez věci, jen v teplákách a mikině jsem stala na ulici v dešti, hrůza, pomohli sousede , ostuda, jsme spolu 3 roky, ale podle info od bývalé ženy vím, ze takto již přišel o 3 manželství přede mnou, chci mu pomoci, kdyz nepije je to tak zlaty člověk, ale pak po nějaké době začne být podrážděný, nervózní a začne jeho 2-3 denní kolečko, které už přestávám zvládat, je nám 56 let manželovi a skoro 53 let me, každých 14 dnu máme na týden ve střídavé péči jeho 13 letou dceru z posledního manželství přede mnou, před tou se jakžtakž drzí, ale i dcera to vi, loni dokonce začala krátce navštěvovat školního psychologa, protože byla svědkem jeho “akce” naštěstí zaměřené proti mé, ale i tak je hrozne co viděla, cela rodina to vi, všichni by pomohli, ale manžel i přesto, ze se stydí, kdyz pak zjisti po vystřízlivění co napáchal, tak si probrečí, všem se omluví, stydí se, po pár týdnech zapomene a je to tu zpět, 4-5 roka se zdá někomu jako překonatelný problém, ale žít v tom, že jen čekám kdy to přijde…..Mluvila jsem s ním hodiny, ale neumí popsat co jo k tomu všemu vede, když je střízlivý tak si vše uvědomuje, co dělá….Lecit se nepůjde, ikdyz jsem mu slíbila diskrétnost a spoluúčast na léčbě…. nevim co dál, pracovala jsem jako zdr.sestra ve věznici, kde jsem byla se závislými v denním kontaktu, chci to zkusit i nějak sama když ho nikam nedostanu, chci mu pomoci, kdyby to byl normálně zlý člověk, rozvedu se zapomenu, ale když nemá “démona” je to úžasný otec a manžel. děkuji M.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Martino,
mluvíte o obrovské psychické zátěži, kterou s sebou život s alkoholikem nese. Bývá to přesně tak, jak popisujete. Excesy, kdy eskalují konflikty a někdy vedou až k násilí, zpochybňování toho, co se stalo, období, kdy si dotyčný uvědomuje, co udělal a utápí se v pocitech viny, pláče a omlouvá se, slibuje, následný návrat do starých kolejí. Okolí se chytá i sebemenší naděje, má pocit, že když hned plně nedůvěřuje, celý pokus o změnu tím hatí, pak nabízí pomoc a podporu, často na svůj úkor, s pocity studu a viny a bezmoci. Alkoholik problém zlehčuje, nebo si ho vůbec nepřipouští, za pár dní ale zase pije. Závislost tak řídí ne jen jeho život, ale i život nejbližších. Mluvíme pak často o spoluzávislosti, kdy už není nemocný jen ten, kdo pije, ale i jeho nejbližší a rodina. Rozvíjí se mezi nimi nemocný vzorec fungování, kdy si navzájem věci vyčítají a ubližují si, dávají si ultimáta, slibují, vyhrožují, obviňují se a cítí se bezmocní a provinilý. Hranice nejsou pevné.
Sama píšete, že se celá situace vleče řadu let. Nejspíš jí tedy nevyřešíme několika větami tady v poradně. Dokonce tento vzorec zasahuje hluboko do manželovi historie, kdy jeho vztahy opakovaně kvůli pití ztroskotaly. Ze zkušenosti víme, že pokud nebude chtít něco skutečně změnit váš muž, vy toho moc nezmůžete. A skutečně změnit neznamená slibovat, ale konat, každý den, trpělivě a vytrvale budovat důvěru a pracovat na změně. To, co můžete udělat vy, je postarat se o svoje bezpečí a o sebe, nastavit si sama hranice tak, aby vás manželovo pití zasahovalo co možná nejméně. A to není vůbec jednoduché. Máte ho ráda a vidíte, jak se ničí.
Nicméně nikomu nepomůže, když budete z manželova pití vyčerpaná a zničená i vy. Proto bych vám ráda nabídla možnost zajít do poradny pro rodinu, adiktologické ambulance nebo kontaktního centra, kde byste mohla o situaci mluvit podrobněji, ve všech souvislostech, ale také beze strachu ze soudů a zjednodušujících rad. Vy jste přeci jenom ta, která k nám píše a kdo vnímá problém a chce radu, jak se situací naložit. Není nic špatného si tedy říct o pomoc a podporu pro sebe. Dávalo by vám něco takového smysl? Služby poraden jsou diskrétní a často i zdarma, stačí napsat, která větší města máte dobře dostupná, pošlu vám kontakty.
S pozdravem a přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.