Zdravotní následky
Laila
Dobrý den,chtěla bych se zeptat na dvě věci. První je jak moc velký dopad má šňupání (každodenní) na sliznici nosu, přepážku a celkově na nos. Je možné že mi změkl?... A ta druhá zas vliv kouření pervitinu na plíce. To nedělám tak často, ale kouřím i cigarety. A poslední dobou při nějaké větší zátěži, třeba na kole když chci zabrat, nebo při běhání, mám zničeho nic pocit že se nemůžu nadechnout, u každého nádechu sípam a někdy se mi zdá že to snad nerozdychám. Můžu mít rakovinu plic třeba? Děkuju za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Lailo,
a díky za dotaz.
Ptáte se na dopady každodenního šňupání pervitinu (zejména v souvislosti s nosní přepážkou a jejím poškozením), a pak vás zajímají rizika související s kouřením, protože si u sebe všímáte, že jste při větší zátěži dušná.
Každodenní šňupání pervitinu může vážně poškodit nosní sliznici, přepážku i celý nos - sliznice se může natolik poškodit a ztenčit, že se v ní dokonce mohou udělat díry, a to může vést k pocitu, že nos změknul. Kouření pervitinu poškozuje pro změnu sliznici v plicích. Sípání či dechové obtíže byste určitě měla řešit s lékařem. Podle popisu - dušnost, pocit, že se nemůžu nadechnout, sípám, zdá se mi, že to nerozdýchám, bych s návštěvou doktora neotálela. Dechová tíseň může souviset s nějakým akutním onemocněním, zánětem, ale také s počátky astmatu. A to není legrace.
Takhle na dálku jde ale o věštění z křišťálové koule. Prostě bez lékaře jen hádáme. Potíže, které zmiňujete, je dobré brát vážně a nezanedbat. Takže objednat k doktorovi, popsat, co se vám při zátěži stává a jak se u toho cítíte, a uvidíte. Přeci jen jde o vaše zdraví a to máte jen jedno.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.