Navrete zily
Kitty
Dobry den,
Po aplikácii kokaínu (pravdepodobne dost reznuty) vnútrocirkevné mi navreli zily okolo miesta vpichu, najpr akoby boli opuchnuté vsetky zily po chvíľke ostala len ta jedna. O ci sa prosim jedna? Este sa mi to nestalo. Dakujem

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Kitty,
zpravidla jde o lokální podráždění z důvodu nesterilní aplikace nebo reakce na složení aplikované látky. Může jít o aplikaci vedle žíly. Ale podle popisu těžko říct. Po takové nepovedené aplikaci je dobré místo sledovat, mírně ochladit, rozhodně do něj ani blízkého okolí neaplikovat. Někdy pomohou i masti (např. heparoid), ale to pouze v případě, že nemáte v místě po aplikaci otevřenou ranku.
Také může jít o alergickou reakci na nějakou složku. Ale důvody mohou být i jiné.
Pokud by se situace nelepšila, nebo dokonce zhoršovala, flek by se šířil po žíle, měla byste zimnici nebo teplotu, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc.
Pokud hodláte v užívání pokračovat, je dobré se držet zásad harm reduction - součástí těch je třeba i mít ideálně stabilní zdroj a látku dobře filtrovat, aplikovat pod správným úhlem a odjíždět dávku velmi pomalu, užívat v hygienicky dobrých podmínkách, sterilním, jednorázovým náčiním. Bezpečnější je přejít na jiný způsob aplikace, který s sebou nese sice také rizika, ale rozhodně jsou menší, než u užívání injekčně.
Stačí takto?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.