Fetuje?
Sandra
Dobrý deň chcem sa opýtať či je možné že môj partner berie drogy bol užívateľ skončil keď ho vzali do väzby vraj odkedy vyšiel nič neberie. Začali sme spolu bývať a vsimla som si že je divný všetko som si písala do poznámok. Neviem čo mám robiť stále zapiera. Tu sú niektoré situácie.
Pri spoznávaní si ma zablokoval a povedal že som tajná policajtka tak preto si ma blokol
Hodil otvoreny kondom do kosa v byte a išiel ma obviniť že som tam niekoho mala
Fetoval na vecku a zapieral že ta rolka čo som našla nebola jeho (o mesiac sa priznal že bola a že fetoval kofeín)
Behal po byte otváral každé jedne dvere lebo nám vraj niekto behá po byte keď nikoho nenasiel vybehol von z bytu kricat na chodbu že kto tamad behá (nikto tam nebol)
Pred spaním mal tyky nechcel aby som videla že ho krúti a vrieskal po mne že mám otočiť zadkom k nemu inak odchádza z bytu
Pred spaním povedal dobrú noc všetkým 2x to zopakoval vraj to povedal kvôli duchom ktorých sme v byte mali
Nonstop vymazoval chaty správy a blokoval ludi ktorý mu nič nespravili
Išiel na wc a ja som pozerala tv pozrela som sa z gauča cez škáru a začal po mne vrieskat či ho sledujem čo to ma znamenať že v base ho sledovali dosť trieskal s dverami a krical po mne

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Sandro,
a děkuji za dotaz.
Jednoduchá odpověď je: "ano, je možné, že váš partner užívá drogy". Nicméně stejně tak je možné, že trpí psychickou poruchou spojenou s paranoiou a bludy. Takhle na dálku nejsme schopni říct víc. A často ani přímou konfrontací nezjistíte, co se skutečně děje, protože uživatel i člověk, který trpí paranoiou, začnou zapírat, a riskujete, že se stanete součástí bludu, budete stát na "špatné straně".
Nabízí se tedy možnost respektovat pocity druhého, nerozporovat je, a zároveň popisovat čeho si všímáte a mluvit o tom, co to dělá s vámi, jaké pocity a obavy to vyvolává ve vás - např. "Vím, že tohle vidíš, vnímáš, cítíš, ale já to vnímám jinak a mám strach, nerozumím tomu, co se děje, nevím, co mám dělat. Napadá mě, jestli jsi něco takového už zažíval, jak jsi to řešil apod. Co by nám/ti/mně teď pomohlo? Umíš si představit zajít si někam promluvit?" A nebát se zajít se třeba i sama poradit.
Soužití s někým, kdo užívá drogy a je paranoidní, ale i s někým, kdo je prostě paranoidní z jiných důvodů, bývá velmi náročné. Není nic špatného na tom, hledat pomoc a podporu v prvé řadě pro sebe a přemýšlet o tom, jak se postarat o svoje bezpečí, zajistit si základní bezpečný prostor a klid, kde můžete čerpat sílu. Když se situace nezmění, bude na vás se postarat o sebe. Ve výsledku totiž nikomu, ani vám, ale ani vašemu partnerovi, nepomůže, pokud budete vyčerpaná a zničená jeho psychickým stavem. Ve výsledku to i jemu jen přitíží ... v momentě, až si uvědomí, co se dělo, bude mít navíc výčitky svědomí, pocity viny, že vás něčemu takovému vystavil. To nejlepší, co pak můžete udělat, je postarat se o sebe, svoje bezpečí a klid, a nedovolit, aby jeho psychické problémy nebo užívání ničili i vás. Tím neříkám, že byste ho nutně musela ze svého života škrtnou (i když i tak to může dopadnout), ale mluvím v prvé řadě o nastavení si svých vlastních hranic.
S přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.