Životabudič
Zhoubitel
Stimulanty v ČR znají na zakladce. Nevim jaký lék se pouziva na věčnou apatiii, žádnou chuť na sex a další činnosti. Jediné co pomaha já methamphetamin. V USA aspoň dostupný. Uvažuji o emigraci do USA z důvodu lečby. Nemám peníze na to kupovat substance. Máte nějaké rady ? Děkuji Zhoubitel

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a díky za doraz.
Apatie, nechuť na sex, ztráta chuti cokoli dělat, jsou vážné důvody, proč vyhledat pomoc. Většinou je dobré zajít za praktikem, který vám doporučí další postup, nebo rovnou za psychiatrem. Příčiny mohou být různé, od vztahových, psychických, přes neurologické nebo hormonální, a podle příčin se pak odvíjí léčba.
Chápu, že užití metamfetaminu může vypadat jako jednoduché řešení - protože člověku zvedne energii, uvede ho do pohotovostního režimu, zbystří smysly ... nicméně po vyprchání účinků přijde propad v podobě dojedzu, kdy si užití vybere svou daň, a z dlouhodobého hlediska vede naopak k prohloubení depresí, apatie a ztráty zájmu o sex i cokoli jiného. Vídáme to u uživatelů, kteří před užíváním problémy s aktivitou nebo v oblasti sexuality nemívali. Během užívání postupně zjišťují, že bez metamfetaminu cítí pokles energie, chuti do čehokoli, včetně sexu atd. A to často přetrvává i několik týdnů a měsíců v abstinenci.
V ČR existují léky, kterými lze apatii a ztrátu chuti na sex léčit. Často se nasazují antidepresiva a anxiolitika. Ale znovu se vracím k tomu, že jde v prvé řadě o to zjistit, co tyto stavy vyvolává, co je příčinou. Vedle medikace je tu také možnost individuální nebo skupinové psychoterapie, změna životního stylu, nyní je možné absolvovat léčbu pomocí halucinogenů v zařízeních typu PSYON apod. Chci vám tím dodat víru, že by se řešení najít mohlo, jen je potřeba říct si o pomoc.
Léky, které se předepisují v ČR i v USA a mají stimulační efekt jsou v obou zemích přísně regulovány, není pravda, že by byly v USA volně dostupné, jejich předepsání podléhá lékařskému rozhodnutí a opírá se o lékařské vyšetření a v řadě případů se za léky doplácí. Mluvím teď o lécích jako je atomoxetin nebo ritalin. Tyto léky se nasazují oficiálně na diagnozu ADHD, jejich cílem je spíše klienty s ADHD stabilizovat, zklidnit, pomoci jim se soustředěním.
Metamfetamin tedy i přes primární na začátku euforizující a energii dodávající učinek není řešením. Při jeho užívání se nejde vyhnout rizikům, která se s jeho užíváním pojí - jde o látku, která je neuro a hepatotoxická (poškozuje nervový systém, mozek, játra aj. orgány), roste u ní rychle tolerance, rozvíjí se závislost, v důsledku stavy apatie a nechutě k čemukoli jinému ještě prohlubuje. A to nemluvím o finanční stránce, nebo o tom, že se při jejím užívání pohybujete na hraně nebo i za hranou zákona.
Pokud byste chtěl napsat víc, doporučit místa, kam se obrátit, napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.