Reálné možnosti
Tomáš
Dobrý den
hledám pomoc při odvykání. Mám ale strach z předsudku který říká že závislost na pervitinu je pouze psychická. Jsem závislý už hodně dlouho s když jsem už několikrát zkoušel odvykání zjistil jsem že to není jen psychické ale i fyzické.
Bojím se někam zajít že nebude zohledněn můj názor a tak bude pro mě odvykání utrpením...
Dále mám obavu že přijdu o vše co mi ještě zůstalo práce, rodina, zázemí.
Abstinence přináší zátěž na všechny zmiňované aspekty. Hlavně práce o kterou jistě přijdu a po padesátce je nemožné najít další práci taková je bohužel situace v ČR.
Lze reálně skutečně vést úspěšnou léčbu bez ztráty zaměstnání?
Vím že někde v předpisech je psáno že ano ale tyto předpisy nemají s realitou moc společného...
Ještě mě zajímá otázka když neexistuje náhrada pervitinu co když někdo opravdu není schopen se toho zbavit je nějaké další řešení v reálném světě možná?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Tomáši,
a díky za důvěru i za dotaz, se kterým se na nás obracíte.
Píšete, že jste dlouhodobě závislý na pervitinu, vysazování provází těžké fyzické i psychické obtíže a obáváte se předsudků i ztráty práce. Nepíšete příliš o tom, co přesně máte za sebou, jak vypadaly pokusy o vysazení, co při vysazení zažíváte, s čím přesně máte zkušenosti, problémy, s jakými předsudky jste se případně již setkal. Ptáte se, zda je možné zvládnout léčbu při zaměstnání a co dělat, když se úplná abstinence zdá nedosažitelná.
Závislost na pervitinu má psychickou i fyzickou složku - ostatně ona ta hranice není tak jasná a jednoduchá, jak se na první pohled může zdát. V mozku dochází během užívání k výrazným změnám a při vysazení se objevuje únava, deprese, úzkosti, podrážděnost, nespavost i silná chuť na drogu. Stavy z vysazení sice nebývají život ohrožující, ale mohou být velmi náročné a vyžadovat odbornou pomoc a podporu. Na detoxifikačních jednotkách v nemocnici nebo při léčebně tedy potkáte ne jen uživatele alkoholu a opiátů, ale i uživatele stimulancií.
Léčbu lze skloubit s prací - adiktologické ambulance nabízejí odpolední nebo i podvečerní termíny. Při intenzivnější péči je možné využít pracovní neschopnost, případně ji kombinovat s dovolenou nebo neplaceným nebo placeným volnem. V každém případě máte právo na důvěrnost a respekt, proto je důležité vybrat si službu se zkušenostmi se závislostí, a nebát se ji změnit, pokud vám přístup nevyhovuje. V rámci léčby pomáhá psychoterapie, motivační programy a cílená léčba souvisejících potíží, jako je nespavost či úzkost, deprese apod.
Přímá substituce pervitinu se u nás běžně nenabízí, pokud se k ní "off label" sahá, je třeba najít psychiatra, zařízení, které si nasazení takového léku obhájí, případně počítat s tím, že si budete léky a péči částečně či plně hradit. Je dobré vědět, že i tehdy je před nasazením léků potřeba drogy vysadit. A také nečekejte, že by léky měly zcela shodný efekt jako pervitin - nejde o to, aby byl klient high, ale aby byl stabilizovaný.
Pokud teď není reálná abstinence, dává smysl postupně snižovat dávky, omezit frekvenci užívání, plánovat dny bez drogy, vyhýbat se rizikovým kombinacím a pracovat na spouštěčích.
Pokud bych to tedy shrnula: pomáhá dávky snižovat pomalu a postupně, nikdy se nevracet na původní dávku, ale raději protáhnout dobu, kdy jsem na té nižší. Velkou pomocí je pravidelný spánek, zdravá strava, lehký pohyb, podpora blízké osoby a vyhýbání se alkoholu a uklidňujícím lékům bez dohledu. Lékaře je nutné vyhledat při těžké depresi, psychóze, bolesti na hrudi či jiných závažných potížích. Praktickým krokem může být konzultace s adiktologem, zorientovat se v možnostech pracovní neschopnosti, placeného/neplaceného volna, dovolených, příprava podpůrného prostředí a strategie pro zvládání chutí/cravingu. Pokud se samoléčba nebo léčba v jedné službě nedaří, máte právo hledat jinou. Bohužel smutnou realitou je, že řada služeb je velmi vytížená, s čekacími dobami v řádů spíše týdnů až měsíců, v případě psychiatra i několika měsíců, i více než půl roku. Kontakty můžete hledat např. zde, nebo se můžete obrátit telefonicky sem: 800 350 000, Národní linka pro odvykání.
Jste v těžké situaci, ale už to, že hledáte řešení, je velký krok. Léčbu lze nastavit tak, aby respektovala vaše tempo i pracovní závazky.
S přáním hodně sil, trpělivosti a odhodlání,
Gabriela Minařík.
.