syn
osrnka
Dobrý den. Jsem matka tří dnes už dospelých synu (19, 20 a 22). Byla jsem 4 roky v zahraničí, synové zustali s otcem doma kvuli školám. Pri jedne z posledních návštev jsem si všimla, že prostrední syn na svou výšku značne pohubl, nakonec jsem z nej dostala priznání, že si občas dá pervitin. Jelikož jsem už doma, chci to společne s ním rešit. Promluvili jsme spolu, domluvili se na jistých pravidlech, napríklad na pravidelné kontrole moče, krvi - vím že je duležité být laskavá, ale prísná - a hlavne aby on s tím chtel prestat - našel si práci, smysl života. Otázka však je: kdy a jak se projevujú abstinenční syndromy, jak pri nich postupovat, anebo jestli teda absolvovat i návštevu poradny. Nestydím se za to, chci mu pomoct. Užíval pervitin prumerne 3x - 5x do mesíce. A tipuji to na období necelý rok. Ďekuji. Olga.

Odpověděl: Tomáš Harant
Zdravím Vás Olgo, chápu, že vaše situace po návratu domů ze zahraničí pro Vás nebyla úplně jednoduchá a je fajn, že jste se se synem rozhodli ji společně řešit. Důležité je, že i syn chce se svou situací sám něco dělat, protože bez toho jsou šance na nějakou pozitivní změnu většinou minimální. V prvé řadě mám pro Vás dobrou zprávu, pokud syn bral pervitin, nějaké fyzické abstinenční příznaky nehrozí. Na pervitin totiž nevzniká fyzická závislost, ale "pouze" psychická. (Více o pervitinu se dočtete na těchto stránkách v rubrice stimulační drogy). Pozitivní také je, že užíval krátkou dobu a spíše rekreačně. Vaše vzájemná dohoda o pravidlech fungování v rámci rodiny (mimochodem co ostatní dva synové a jejich přístup k tomuto problému - rodina je hodně složitý mechanismus a interakce pouze části členů je mnohdy neúčinná) a je také hodně důležitá a ještě důležitější je tyto pravidla důsledně dodržovat, jinak postrádájí smysl. Pokud Váš dospělý syn souhlasí i s pravidelným testováním na přítomnost drogy (testy se ve většině případů provádí z moči a lze je koupit v některých lékárnách), je to v pořádku, ale jinak bych byl v tomto ohledu dost opatrný, takové testování "za každou cenu" vzájemné vztahy většinou hodně rozhodí a nabourá pocity důvěry a ochotu ke komunikaci, která je do budoucna důležitá. A v každém případě je nutné dopředu vědět, jak naložit se situací, kdy test bude pozitivní, jaké další kroky budou následovat. Neberte to ale jako nějaké "strašení". Odvykání s sebou často nese relapsy, které však nejsou nutně návratem do starých kolejí. Všechny tyto problémy se Vám i Vašemu synovi budou daleko lépe zvládat, pokud budete v kontaktu s nějakým odborným zařízením, které se závislými pracuje, většinou mají i konzultace pro rodiče a partnery závislých. Pokud napíšete odkud jste, můžu Vás na některé z nich nasměrovat. Přeji hodně sil a kdykoli se ozvěte pokud budete mít potřebu. Hezký den