léky proti bolesti - mozek
Birke
Dobrý den, chci se zeptat: mám velký výhřez ploténky, plánuje se operace. Do té doby beru předepsané léky proti střední až velké bolesti (mj. Zaldiar - obsahuje malé množství opiátů-opioidy či tak nějak). Je mi jasné, že motání hlavy atd.patří k projevům utlumení nervové soustavy (abych se bolestmi alespoň vyspala.
Můj dotaz: po tu dobu, co budu brát léky, ZEMŘOU mi nějaké mozkové buňky (!!!), nebo budou jenom UMRTVENÉ (oblbnuté) - a tedy až léky přestanu brát, tak opět budu na té úrovni, co jsem byla? Protože teď mám problémy se vyjadřovat, vypadávají mi slova, pomalu reaguji, nejsem schopná dělat víc věcí najednou atd. Připadám si, jako by mi odumíraly neurony - a to nechci. Pokud jsou "jen vypnuté", pak ok - až skončí léčba, budu opět fungovat jako před tím. To je můj dotaz. Moc děkuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás a díky za dotaz.
Léčba opioidy nezpůsobuje ztrátu ani „umrtvení" mozkových buněk, ale může mít vliv na jejich činnost. To se může projevit otupělostí, zpomalením a nepříjemnými pocity, kdy si tyto věci uvědomujete. Po vysazení léků by se však během krátké doby mělo vše vrátit k normálu. Nicméně i v tuhle chvíli můžete svoje stavy a pocity konzultovat s lékařem, někdy lze najít lepší dávkování nebo rozložení dávek během dne tak, aby se podobné stavy minimalizovaly. Lékař doporučuje dávkování a postupy, které jsou ověřené, nebo fungují dobře ve většině případů, ale každý jsme jiný a je proto na pacientovi, aby se lékaři svěřil a mluvil o tom, jak mu je. Bez jeho zpětné vazby nemůže lékař na situaci nijak reagovat a předpokládá, že vše funguje, jak má. Nebojte se tedy ujišťovat a ptát (klidně si otázky dopředu sepište), je to tak v pořádku.
Zároveň pozor - ve stavech, které popisujete, není dobré řidit, ovládat stroje apod. A i to i několik dní po úspěšném vysazení léků. V případě, kdybyste měla pocity na omdlení, nebo vás upozorňovalo na velké změny nebo zhoršení stavu okolí, kontaktujte lékaře obratem.
S pozdravem a přáním, aby operace proběhla úspěšně,
Gabriela Minařík.