Marihuana a život
Š.
Zdravím, píšu zde anonymně, pod akronymem Š. Budu stručný - bez marihuany se asi zblázním.
Kouřím nikotin od 12 a konopí od 13, je mi 17. Nechci se chvástat ale myslím, že jsem si na svůj věk, prošel dost věcmi, otec pro mě nebyl otec, ale spíše osoba, kvůli které jsem se bál jít domů jako menší. toxický vztah s nejmenovanou holkou, která mi hrozila, že když ji opustím tak se zabije, o to se několikrát pokoušela a já taky. deprese, sebepožkozování, psych. léčebna atd.
Chodil jsem na učňák, ale přestal jsem tam chodit kvůli šikaně cca 2 měsíce po začátku školního roku. nyní jsem byl přijat na jiný učňák na obor automechanik, co mě baví a kde jsou udajně fajn lidi.
Každý den kolikrát, hlavně po nocích, hrozně přemýšlím nad tím, jak jsem lidem ublížil, např. mamce. Na to, jak jsem se řezal až do masa, a tak dále... Beru antidepresiva a prášky na spaní, je mi mnohem líp než mi bylo ale ty vzpomínky mi věčně kolují v hlavě. Když hulím, tak ty všechny vzpomínky jakoby byly fuč. Na 45minut jsem v klidu a přijdu si jako "lepší člověk" protože jsem pod vlivem klidnější a více empatický.
To všechno je pěkné ale je to pořád droga.... A přijdu si závislý. Když mám konopí, tak se snažím si udržet zhulenost přes den. Tím pádem mi 10g vydrží třeba 4 dny. Ale po delší době mám menší výpadky paměti. Když nemám konopí, jsem nervozní a snažím se vyškrabávat drtičku a dokonce kouřit dehet z vnitřku fajfky, jen abych se zhulil. zádná pochutina to není.
Nyní nemám konopí a chvilku mít nebudu a nevím jak to zvládnu.
Měl bych přestat hulit? přijdu si jako normální člověk, s koníčky a normálními vztahy, až na tu závislost.
Omlouvám se za "stěnu textu", vylil jsem si co mám na srdci. ale budu rád za rady
Díky
Š.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Š.,
a děkuju za zprávu a otevřenost, se kterou svojí situaci popisujete. Z toho, co popisujete, toho skutečně máte hodně za sebou - a řada z těch věcí, které zazněly ve vašem vyprávění není lehká. Zároveň vás teď čeká po prázdninách další změna - nástup do nové školy. Něco, na co se člověk těší, ale také může mít obavy z nového prostředí a lidí.
Popisujete, jak se po nocích trápíte myšlenkami, kolika lidem jste ublížil, jak jste ubližoval sám sobě a řezal se, vzpomínáte na nehezké věci, které se vám v minulosti staly, kterými jste si prošel a umím si představit, že se vám těžko usíná a možná celkově nedobře spíte. Říkáte, že marihuana vám s tímhle pomáhá - a máte pravdu - často lidé mluví o tom, že se jim po užití celkově zlepší psychické nastavení, některým se daří vnitřně zklidnit a získat od těch těžkých věcí odstup. Zároveň má marihuana i sedativní účinek a může tedy pomoci s tím usnutím, často také z větší části utlumí sny.
Jak sám píšete - pomoc je to jen zdánlivá. Jednak mění marihuana architekturu spánku a vaše tělo ani mysl si fakticky zdaleka tolik neodpočinou. Zároveň si uvědomujete, že ten pocit "lepšího člověka" je jen chemicky navozený stav, který s vyprcháním účinku zmizí. K tomu si uvědomujete počínající závislost na marihuaně (když máte možnost, hulíte klidně celý den, zvládnete vyhulit i víc než 2g marihuany denně, bez konopí jste nervózní a a představa, že bez něj budete pár dní nebo týdnů je pro vás komplikovaná - to všechno svědčí o tom, že se užívání vymyká kontrole). Zmiňujte problémy s pamětí.
Na druhou stranu jste tady - a to je skvělý začátek. Píšete a ptáte se, jestli máte s hulením skončit. Což je otázka, kterou si není snadné položit - znamená to, že si problém uvědomujete a nezavíráte před ním oči. Bez toho se nic změnit nedá.
Říkáte, že si kromě užívání marihuany, připadáte jako normální člověk, který má normální vztahy a koníčky ... a to mi přijde další dobrá věc. O těch positivních věcech - vztazích a koníčcích jsem se toho moc nedověděla, ale máte-li je, nenechte se o ně mariahunou připravit! Mít své koníčky, věci, co vás naplňují a baví i bez marihuany, mít vztahy s lidmi, se kterými vás nepojí jen užívání, je důležité. Máte pak na čem stavět a víte, že nebudete sám, a že máte něco, co vás těší i bez hulení.
Nicméně asi sám dobře tušíte, že užívat marihuanu tímto způsobem, s takovou frekvencí, v tak mladém věku, a z důvodů, které popisujete, není úplně v pořádku. Ptáte se, jestli máte s užíváním přestat, ale také říkáte, že si neumíte několik dní bez marihuany představit. Jak kdybyste byl nerozhodný a na jednu stranu změnu chtěl, vědom si všech rizik, ale také nechtěl, s vědomím toho, jak těžko a nepříjemně vám nejspíš bude. Jak kdybyste se tedy ozval přesně v ten moment, kdy jste na rozcestí nebo na nějaké hraně, kdy se můžete zkusit něco změnit.
Netuším, co už jste zkoušel - předpokládám, že si s myšlenkou na omezení nebo vysazení hulení, nehrajete v hlavě poprvé, a možná máte i nějakou pokusy o omezení za sebou. Spíš než vysazení bych vám proto doporučila najít si místo, ideálně adiktologickou ambulanci pro mladistvé, kde byste si mohl o všem bez obav promluvit. V Praze bych vás odkázala na naši poradnu - Adiktologickou ambulanci, jejíž služby jsou poskytovány diskrétně a zdarma, stačí zavolat a objednat se. Se situacemi, jako je ta vaše, mají řadu zkušeností. Věřím tomu, že mluvit s někým, kdo vás nebude soudit a nebude vám dávat zjednodušující rady a doporučení, a zároveň s někým, kdo slyšel podobných příběhů víc, by vám mohlo pomoct se v situaci zorientovat a dodalo vám potřebnou pomoc, podporu a odvahu k tomu, začít zkoušet zkoumat, co se to vlastně děje a co byste potřeboval. Co vy na to? Dávalo by vám něco takového smysl? Pokud ano a není vám dobře dostupná poradna v Praze, napište, jaká větší města máte v dosahu, poslala bych kontakty.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Gabriela Minařík.