jak zvládnout závislého člena rodiny
Markéta
Dobrý den,
můj může je závislý na kokainu, začalo to asi před pěti lety kdy mu zemřela matka...myslím že prošel úplně vším co se dalo koupit, a zůstal u této drogy, nyní mu zemřel otec a myslím že můj muž už je opravdu na velkých dávkách...trpí bludy, je agresivní...nepamatuje si věci, vidí a slyší věci které se nestaly...někdy se ho i bojím, jak dokáže během vteřiny změnit své chování...bohužel on samozřejmě žádný problém nemá a dělají to všichni a je to "normální" snažím se být v klidu a zbytečně neprovokovat...ale co je to za život...o léčení a nějaké pomoci nechce ani slyšet...dělá blázna ze mne...mám o něj strach, ale pokud on sám nebude chtít asi s tím nic nenadělám...je to začarovaný kruh a já už pomalu nevím co s tím...čekám že se některá situace vyhrotí tak že na něj prostě zavolám policii...je nějaká rada...moc děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Markéto, zdravím Vás,
díky za důvěru.
Prožíváte dlouhotrvající náročnou, bolestnou situaci, možná jste na pokraji svých duševních i psychických sil a určitě se velmi trápíte. Podle všeho zatím manžel o tom, že by svoji situaci řešil, neuvažuje. Popisujete jeho toxické psychózy, které už mohly, respektive brzy mohou přejít v další psychické onemocnění, kromě závislosti, kterou si možná sám nepřiznává.
Pokud se nechcete úplně rozložit, měla byste bez prodlení vyhledat odbornou pomoc, nikoli pro manžela, ty kroky budou, dá-li Pánbu na něm, ale pro Vás.
Možná tušíte, že má-li být člověk schopen pomoci někomu dalšímu, musí nejdříve "ošetřit" sebe, tím spíš, pokud jde o blízkého člověka závislého na návykových látkách. Tam to platí dvojnásob.
Není nic neobvyklého, když nejbližší lidé závislého trpí více, než on sám a díky dlouhodobému soužití v "toxickém" vztahu onemocněli, ať už spoluzávislostí, aniž by sami návykové látky užívali, nebo somaticky, obojí, pokud není ošetřeno včas, bývá devastující.
Začněte tím, že zavoláte do zařízení, které poskytuje bezplatné odborné služby specializované na danou problematiku ve vztazích a soužití s blízkými a domluvte si termín osobní schůzky. Při osobním setkání, které může proběhnout i zcela anonymně, se dozvíte, co můžete udělat pro sebe, abyste se zkonsolidovala, byla pevnější v kramflecích a posílila svoje sebevědomí.
Píšete o začarovaném kruhu, máte šanci a příležitost z něj vystoupit. Dozvíte se, co funguje a co ne, jak se lze pokusit podpořit motivaci manžela ke kontaktu s odborníky, zároveň Vás seznámí s úskalími kontraproduktivní "pomoci", která ve finále udržuje v užívání, nebo dokonce podporuje propad blízkého do ještě hlubších tenat závislosti.. a mnoho dalšího.
Pokud jste z Prahy a okolí, můžete se například objednat do specializované bezplatné odborné služby:
Poradna pro rodinu SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: 284 824 234
Mobil: 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
Web: https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/
Jestli jste z jiné části republiky, napište ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty pro Vás, případně i pro manžela, pošleme. Doporučuji Vám ale zatím postupovat sama v souhře s rodinou, vyjma manžela. Kroky ke svému uzdravení, pokud o ně bude stát, musí manžel podniknout sám za sebe, nabídkou kontaktů nic nezkazíte.
V případě, že by manžel jakkoli ohrožoval Vás, sebe, nebo kohokoli dalšího, neváhejte volat policii a RZS.
Užitečné odkazy:
https://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
https://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
https://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
https://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
https://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Bezplatné nonstop linky:
Bílý kruh bezpečí: 116 006
Linka důvěry: 222 580 697
Krizová pomoc: 702 256 762
Přeji Vám, manželovi i celé rodině to nejlepší,
kdykoli napište, Amrit Sen.