john
Dobry den, poznal jsem jednoho kluka, ktery jiz leta kouri marihuanu. V poslednim pulroce byl 2x po dobu takrka 3 tydnu na pervitinu. Po prvnim obdobi vydrzel asi tri tydny abstinovat. Nyni abstinuje tyden a chce s tim skoncit. Ma ale tres v rukou a porad o tom mluvi. Dvakrat odmitl nabidku drogy, ale boji se ze to nevydrzi, zejmena kvuli okolnimu prostredi znamych, ve kterem se pohybuje. Vidi reseni pouze v terapeutickem zarizeni, ktere jej vytrhne na cas z bezneho prostredi. Zejmena by uvital takove zarizeni, kde by si mohl vydelat nejakou korunu. Videl jsem v TV porad o jakemsi podnikateli, ktery ma vyrobnu knedliku nekde u Prahy a zde zamestnava zavisle kluky. Myslenka se mi zdala smysluplna, ale nemam kontakt. Doporucte mi , prosim, toto nebo jine zarizeni komunitniho typu, kde by mohli tomuto klukovi, ktery v tom nelita tak dlouho pomoci a to co nejdrive, protoze se bojim, ze jeho vule vyprcha behem par dni. Dekuji za kontakty a diskretnost

Odpověděl: Bára Orlíková
Pokud chce kamarád s drogou přestat a je ochoten vyhledat odbornou pomoc, je to na dobré cestě. Sice neznám kontakt na vámi popisovaného podnikatele ani jsem o podobných aktivitách neslyšela, ale můžu vám nabídnout jiné kontakty, kam by se kamarád mohl obrátit. Nejsem si jistá, zda by v jeho případě byla rezidenční (pobytová) léčba nejvhodnější řešení, vzhledem k tomu, že jeho zkušenost s pervitinem není výrazně dlouhodobého charakteru. Mám pocit, že by intenzivní ambulantní péče splnila svůj účel taktéž. Ale asi by bylo nejlepší, kdyby kamarád situaci nejprve s někým z odborníků zkonzultoval. Pokud je z Prahy, může se obrátit například na Kontaktní centrum SANANIM, Osadní 2, Praha 7 (tel 283 872 186, mail kacko@sananim.cz) a domluvit si s někým z pracovníků schůzku a situaci probrat. Přes K-centrum je možné zprostředkovat i rezidenční léčbu v léčebně nebo v terapeutické komunitě. Případně je možné kontaktovat Denní stacionář SANANIM, Janovského 26, Praha 7 (tel 220 80 31 30, mail stacionar@sananim.cz), kde probíhají tzv. motivační skupiny pro lidi s podobnými problémy jako váš kamarád (skupiny jsou otevřené všem, kdo mají potíže s drogami a uvažují o léčbě, každé úterý a čtvrtek od 10.30 do 12 h). Denní stacionář také nabízí ambulantní léčebný program. Také je možné kontaktovat Centrum následné péče DROP IN (viz www.dropin.cz) nebo Prev-centrum (www.prevecentrum.cz) a domluvit si ambulantní docházku. Pokud kamarád není z Prahy, napište, odkud je a zkusíme vyhledat další kontakty. Přeji hodně štěstí.