RivotriBZD
Honzaa
Dobrý den,
chci se zeptat, prosím, podle zkušeností, jak moc je bolestivé odvykání od benzodiazepinů po řekněme 15 letech? Aktuálně mám Rivotril roky předepisován v rámci substituční léčby spolu se suboxonem. Na měm jsem 13 let, na Rivotrilu asi 10 minimálně. Závislost vznikla během léčby a díky lékařce jsem stále v substituci, stále držený na "tolerovatelné" dávce 2 mg Rivotilu denně. Samozřejmě že beru více. Za ty roky jsem zažil mnoho úletů, kdy jsem bral fakt vysoké dávky. Aktuálně potřebuji 3 mg denne. Ten zbytek si zajištuji jednou měsíčně(už roky) přes praktika, občas si napíšu v nemocnici, kde pracuji..
Je mi 35 a jsem sám. Začínám cítit, že na mě mají beznzoziazepiny vliv jaký nechci. Jsem "bez citu". Chtěl bych se po letech znovu pokusit snížit. Jen, s čím mám počítat? Vím, že v hlavě je největší problém. Dávné úzkostné stavy mám doufám dávno vyřešené.
Moc děkuji za odpobvěd

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den, Honzaa,
děkujeme za dotaz a omlouvám se s prodlením odpovědi. Vysazování benzodiazepinu po takto dlouhé době není opravdu jednoduché. Prožívání odvykání od benzodiazepinů je individuální. Opravdu je vhodné postupné snižování dle domluvy s lékařem. Proto bych Vám doporučila přiznat lékařce nadužívání a motivaci k vysazení léků. Pokud uvidí, že o to máte sám zájem, předpokládám, že Vás neodmítne v řešení situace. Můžete pak následně dle schématu bezpečně snižovat. S lékařkou se dá domluvit na vhodnější alternativě nenávykové medikace, která by pomohla stav upravit.
Vysazování je velmi individuální záležitost a nelze předem určit, jaký bude mít průběh ani jak dlouho to může trvat. Některé příznaky mohou odeznít během několika dní, týdnů, měsíců.
Při rychlém vysazení by hrozili epileptické záchvaty, u někoho i psychotické stavy. Jinak se objevují nejčastěji problémy se spánkem, podrážděnost. Někdy se objevuje zvýšené svalové napětí, křeče, pocení. Někdy se mohou vrátit obtíže, které předcházeli nasazení medikace. Ne vždy proto je bezproblémová ambulantní detoxifikace a doporučuje se tedy detoxifikace pobytová, kde by Vám ponechali substituci a vysazoval by se pouze Rivotril. Máme s tím opakovanou zkušenost a např.léčebna Kosmonosy nám s tím vychází vstříc.
Důležité je, že jste motivovaný ke změně, a jen je potřeba nebýt na to sám a říci si o pomoc.
Zkuste to promyslet a volte pro sebe bezpečnější variantu vysazování.
Držím Vám palce a pokud budete potřebovat doplnit odpoVěď, napište.
HS