Můj expřítel-asociál
Karcia
Bývalý přítel je, jak on sám říká, závislý na změně stavu. Snese všechno od alkoholu po perník. Je křesťan, nekoří,chytrej,má všeobecnej přehled...spostu skvělejch věcí, až na tu jednu!. Důvod rozchodu-víc času věnoval jedný holce, s kterou si ujížděl. Tvrdil, že mě miluje, že ho vždycky dokážu povznýst...., ale to že je mu přednější zevlování venku a právě frkání s nějakou čůzou jsem prostě nezvládla. Rozchod byl těžkej, ale stojim nohama na zemi a vim, že dřív nebo později by náš vztah stejně skončil(kvůli drogám, ale i práci, kterou si nechtěl hledat). Několik týdnů jsme nebyli v kontaktu, až najednou mi začal psát. Tak nějak jsem vytušila(mluvil o životě, že nezná jeho smysl, že na něj všichni kašlou atd.), že je na tom mizerně. Po nějaký době jsem se dozvěděla, že si začal píchat. Ne často, třeba jednou za měsíc. Snažila jsem se mu psychicky pomoct, ale osočil mě z toho, že když si to šlehne, neni přece hned feťák, že feták je X a Y (Y je ta holka s kterou pařil).. Myslim že už s tim skončil, ale jak mu mam pomoct, aby začal žít trochu normálně. Vim- je to relativní pojem. Mam ho rada a nechci aby skončil jak ti jeho "kamaradi"-vyfetlí socky. Mam tušení, že s tim ale asi nic nezmůžu, protože když on sám nebude chtít něco změnit, já nemam nejmenší šanci. Mam snim být v kontaktu, nebo se na něj mam vykašlat? Mam mu zkusit nějak pomoct? Jak? Bydlí daleko a přes telefon toho moc nesvedu.

Odpověděl: Pavel Kubů
Máte pravdu, že nebude-li váš expřítel chtít svůj styl života změnit, velmi pravděpodobně ho ke změně nepřimějete, ani kdybyste svůj veškerý čas této snaze obětovala. V tuto chvíli mu, vzhledem k velké vzdálenosti, můžete alespoň po telefonu poskytnout podporu. Pochyby o smyslu života, kterými se zatěžuje, budou do značné míry způsobeny toxickým účinkem pervitinu. Jeho pocity by se měly vracet k "normálu" tím rychleji, čím déle vydrží bez pervitinu. Samozřejmě, že abstinovat v prostředí, kde blízcí přátelé drogu i nadále užívají je velmi obtížné a zbavit se ze dne na den starých kamarádů rovněž. Bylo by proto dobré, kdyby se pokusil vyhledat vzhledem k místu svého bydliště nejbližší K-centrum, kde bude moci své problémy s udržením abstinence i špatnou náladou probrat s místními poradci (konkrétní spojení na všechna K-centra v ČR naleznete na stránkách www.sananim.cz/dis v rubrice Kontakty nebo na www.drogy-info.cz pod kolonkou Mapa první pomoci). Třeba pak zjistí, že situace, do které se dostal není až tak neřešitelná, jak se mu momentálně může jevit.