Koureni marihuany
starostliva matka
Dobry den, zjistila jsem, ze muj temer 18-lety syn nekolikrat kouril marihuanu.Zaskocilo me to, protoze doma nekourime ani cigarety, navic syn od 7 let aktivne sportuje.Sam se mi priznal a tvrdil,ze to bylo tak trikrat (nevim,jestli rika pravdu,nebo me jen chce uklidnit)a slibil,ze uz se to nebude opakovat. Jak mam poznat,jestli drzi slovo?Je dost tezke ho neustale kontrolovat.Jak ho presvedcit,nebo motivovat,aby se tomu vyhnul a nedoslo u nej k navyku?

Odpověděl: Bára Orlíková
Chápu, že je to pro vás složitá situace. Kouření marihuany je bohužel u lidí ve věku vašeho syna bráno jako normální, obvyklá záležitost. Mnoho mladých lidí samozřejmě s touto drogou experimentuje, ale většinou to zůstane u pár zkušeností či nahodilého občasného užívání. To, že je marihuana vstupní drogou k dalším drogám, se neprokázalo. Marihuana má samozřejmě svá rizika, nicméně ve srovnání s jinými drogami jsou výrazně nižší (v mnoha ohledem i co se týká srovnání s alkoholem) a potenciál vzniku závislosti je také velmi nízký. Problémy související s užíváním marihuany bývají obvykle spojené s dlouhodobým intenzivním užíváním (řádově několik let pravidelného kouření marihuany) a navíc jsou vesměs reverzibilní, pokud se droga přestane užívat. Potíže by mohla způsobit i při jednorázovém užití nebo při opakovaném experimentu, víceméně ale pouze v případě, že by syn měl výrazné dispozice pro vznik duševních poruch - takové typ potíží se vyskytuje ovšem velmi výjimečně, nutno říct, že pokud nastane, má obvykle nepříjemný a vleklý průběh. Ale dle vašeho popisu mám pocit, že syn normálně funguje, věnuje se svému koníčku (sport) a riziko, že by mělo jeho užití marihuany nějaké následky, je velmi malé. Zkuste synovi důvěřovat, že drží dané slovo. Pokud máte obavy, že ne, zkuste s ním o tom mluvit a vysvětlit, proč o něj máte starost. Obávám se, že není ve vašich silách ho kontrolovat, zda náhodou drogu neužil - budete se tím trápit, ať už to tak je nebo není, a vašemu vztahu se synem to moc neprospěje. Když byste měla pocit, že se situace nějak horší nebo nastaly nějaké nové okolnosti, tak samozřejmě můžete kdykoli napsat a zkusíme vymyslet, co by se s tím dalo dělat. Když byste si chtěla přečíst víc informací o marihuaně, můžete se podívat na naše stránky do levého sloupce pod ruriku Cannabinoidy (od latinského názvu pro konopí - cannabis) nebo na stránky www.drogmem.cz, pod rubrikou Memy / Vliv konopí na zdraví. Držím palce a přeji hodně štěstí.