Léčba
SK
Můj partner velmi pije. Utápí v alkoholu problémy, které neumí či nechce řešit. Je to velmi citlivý a laskavý člověk. Mám ho velmi ráda, ale alkohol ho velmi změnil. Snažím se ho pochopit, snažím se mu pomoci, ale nedaří se mi to. Již dva roky vypije téměř litr tvrdého alkoholu denně. Rezignoval na svou práci (máme společný podnik a téměř vše již táhnu sama), zřejmě má také krizi svého věku (59 let), k tomu všemu je mezi námi větší věkový rozdíl než je obvyklé, stále má konfliktní vztah se svou bývalou ženou a dětmi. Před několika měsíci došlo k velmi prudké hádce, dokonce k rozbíjení nádobí a pak až k fackám. Bylo to děsivé. To však nebyla jediná a poslední rvačka mezi námi. Poslední dobou se to stále stupňuje. Nejdříve má záchvaty pláče a vzteku, pak na mě začne křičet (dokonce už i na veřejnosti) a nakonec to zkončí rvačkou. Často jsem samá modřina, občas i vytrhané vlasy. Naposledy, když mě bránila kolegyně, vrhl se na ni také. Zavolala jsem sanitku, odvezli ho na RIAPS a pak zase pustili. Protialkoholní léčbu odmítl. Jsem už skutečně velmi vyčerpaná. Snažím se udržet podnik, zachovat mu dobrou pověst, starám se o své pubertální děti a v noci konejším svého partnera, který mi usedavě pláče, prosí o pomoc a nebo na mě křičí. Vymýšlí si neuvěřitelné věci, kterým pak nakonec sám věří. Nevím už jak dál. Dobrovolně léčbu nenastoupí. Miluji svého partnera, chci mu pomoci, nevím jak a chci si zachovat své zdraví. Děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Chápu, že je to pro vás nadmíru obtížná situace. Ráda bych vám prostřednictvím této poradny pomohla, ale obávám, že tohle není záležitost na poradenství přes internet. Jak sama uvádíte, s manželem je v současné době velmi problematické se domluvit, je to jak v bludném kruhu, propadá se do agrese vůči vám a okolí nebo do sebeobviňování, ale není schopen se svým problémem něco dělat, možná není schopen si ho ani přiznat. Vy jste svým způsobem ve vleku jeho potíží s alkoholem, vás vlastně jeho potíže ohroužují a jste jimi manipulována také, protože táhnete práci a stoarost o rodinu za něj, snažíte se aby on nevypadal, jako že má problém, snažíte se mu pomáhat, pochopit ho. Jestliže se cítíte být v pasti, tak je to zcela pochopitelné. Protože pokud sám manžel nenajde alespoň trochu energie a pochopnení závažnosti situace a nebude schopný si alespoň připustit, že by se tím mělo něco dělat, tak sama to za něj udělat nemůžete. Chápu, že jste se snažila pro něj udělat maximum, ale v tuto chvíli to spíš vypadá tak, že manželovi to neprospívá a vám to jen ubližuje a bere energii. Napadá mě, že pokud v současnosti není manžel ochoten situaci řešit, tak byste alespoň vy možná měla vyhledat osobně nějakou odbornou pomoc - abyste získala podporu, potřebné informace a možná i jiný pohled na situaci a inspiraci, jak postupovat dál (včetně toho, jak by se dala řešit manželova léčba, která bude nejspíš nezbytná). Sama cítíte, že by vás pokračování v nezměněné podobě připravovalo o psychické i fyzické zdraví - situace, kdy byste se vyčerpáním zhroutila vy, nepomůže vám ani vaší rodině a problémy to nevyřeší. Díky takové odborné pomoci a podpoře by se toto riziko mohlo odvrátit či zmírnit. Pokud se v budoucnu situace posune a manžel si uvědomí, že by své potíže měl řešit, tak bude jistě potřebovat vaši opravdovou pomoc a pochopení a na to budete muset mít dost sil, pokud chcete vás vztah udržet. Z vašeho dotazu jsem pochopila, že jste z Prahy, tak vám můžu doporučit nějaké kontakty na kolegy, kam byste se mohla obrátit - pokud budete mít zájem, tak znovu napište. Držím palce a přeji hodně síly.