marihuana
mamka
Syn se přiznal, že již 3 roky kouří denně marihuanu. Teď se rozhodl pro léčbu. Nejraději by šel někam na dobrovolný pobyt. Snažila jsem se získat informace o marihuaně, hlavně co se týká závislosti a léčby (odvykání kouření), ale na všech stránkách, které jsem navštívila se spíš hovoří o tvrdých drogách. Marihuanu poměrně nikdo neřeší. Zajímá mně co syn prožívá, když abstinuje, co nás může ještě potkat, kam se obrátit s žádostí o dobrovolný pobyt....?

Odpověděl: Bára Orlíková
Běžně dostupné informace o léčbě a o drogách se zaměřují skutečně spíše na problematiku tzv. tvrdých drog. Konopné drogy, mezi něž marihuana patří, obvykle nezpůsobují tak závažné potíže a potenciál vzniku závislosti je výrazně nižší. Tím není samozřejmě řečeno, že by obzvlášť dlouhodobé užívání marihuany v dosti mladém věku, v jakém je váš syn, nemohlo způsobit i vážnější problémy (více informací se můžete dočíst na těchto stránkách v rubrice Cannabinoidy nebo na www.drogmem.cz v rubrice Memy / Vliv konopí na zdraví). Při vysazení marihuany po dlouhodobém denním užívání se u syna mohou objevit příznaky typu zvýšené dráždivosti, rozlady, nesoustředěnosti... ty jsou obvykle přechodného charakteru. Pokud syn chce přestat s užíváním marihuany úplně, větší potíže mu pravděpodobně bude dělat celková změna životního stylu a odpoutání se od zábavy spojené s užíváním konopných drog. Byla bych opatrná ve volbě typu léčby. Nemám pocit, že by pobytová léčba byla pro vašeho syna z mnoha důvodů nejvhodnějším řešením. Tento typ léčby je určen obvykle pro lidi, kteří se potýkají s poněkud odlišnými problémy (obvykle dlouhodbá závislost na tvrdých drogách, obtížná sociální situace a rodinné zázemí apod.), s ohledem na to je volen i režim léčby, proto myslím, že by v jeho případě bylo možná lepší volit jiný postup. Také by tím byl velmi omezen kontakt s rodinou a mohly by to mohlo být problematické s ohledem na jeho školní povinnosti. Myslím, že by bylo na místě situaci s někým z odborníků nejprve zkonzultovat, nejlépe zajít někam společně se synem. Pak se můžete lépe rozhodovat o dalším postupu, na základě informací, které získáte. Řekla bych, že by se situace dala zvládnout i v rámci ambulantní terapie. Což by pro syna mohlo mít výhody v tom, že zůstane v kontaktu s rodinou a takovýto kontakt s odborníkem, byť i intenzivnějšího charakteru, by neměl tolik zasahovat do případné školní docházky. Záleží samozřejmě na mnoha konkrétních okolnostech, takže vám nemohu takto přes internet poskytnout přesný návod, jak se situací naložit. Nevím bohužel odkud jste, ale pokud byste měla zájem o kontakty na kolegy, na které byste se mohla i se synem obrátit, tak znovu napište a já se vám pokusím najít kontakty ve vaší oblasti. V Praze v těchto případech velmi dobře funguje o. s. Prev-Centrum v rámci Poradny pro mládež a rodinu, která se zabývá poradenstvím v oblasti drogové problematiky včetně práce s rodinou klienta(bližší najdete na www.prevcentrum.cz). Přeji hodně štěstí a pokud budete chtít, tak se znovu ozvěte.