opiáty
Radek
Dobrý den,
mám problémy s užíváním opioidních přípravků. Když jsem byl na gymplu, trpěl jsem docela nesnesitelnou úkostí, sociální úzkostí.. a hledal cokoliv, co by ulevilo. Chvíli to byl tabák, chvíli marihuana, alkohol.. když jsem před 16 lety šel na vysokou, chtěl jsem přestat pít. A začal užívát tramadol. Jako zázrakem jsem přestal pít, vše mi šlo, prospíval jsem atd. Se zvyšováním dávek až na 1000 mg denně přišlo během státnic období, kdy jsem po úraze dostával oxycodon nad bolest. Netřeba říct, že mi naprosto sedl. Na oxy jsem byl 2 roky, až do magisterského titulu. Dostal jsem se na dávky vysoko nad 200 mg denně. Vpodstatě jsem poprvé začal shánět léky po internetu a ne za levno. Přešel jsem na kombinaci DOLFORINU 100 a Vendalu 200 mg denně. Pak jsem začal pracovat v nemocnici. Byl jsem asi 5 let na metadonu, ale bohužel se přidaly benzodiazepiny. Dlouho, velmi dlouho mi byly tolerovány, dokonce jsem dostal recept na Rivotril, abych jej užíval kontrolovaně. Byl jsem převeden na buprenorfin v dávce 24 mg denně a Rivotril 4 mg. Po asi stovce pozitivních čůránků na jiné BZD a THC jsem dostal ultimátum. Detox z BZD nebo odchod ze substituce. Odešel jsem. Dělám v nemocnici. K lékům mám přístup. Jsem staniční na LDN. A opiátů i BZD mám hodně. Beru Palladone 24 mg v dávce asi tak průměrně 8 tablet denně plus Rivotril v dávce 4 mg až 8 mg. Nemám problémy v práci. Ale v osobním životě. Je mi 35 let a jsem sám. Ztratil jsem nejen sexuální potenci ale i tu citovou. Nevím, co mám dělat. Není to na mě vidět, mou anamnézu zná jen můj praktický lékař a "závodní" lékař. Začínám si všímat, že celkově jdu do kopru. Myslel jsem si, že mě to nepotká, nebo ani nevím, jestli jsem myslel. Není to jen citový a sexuální úpadek, jde i mou inteligenci. O pamět. Nikdy jsem chyby nedělal. Dělám svou práci fakt dobře. ALe poslední dobou se mi stávají excesy. Všemi jsou omlouvány, jak jsem přepracovaný atd.. ale znáte to, když udělám chybu, můžu někoho zabít. Je možné se po 12, 13 letech zbavit BZD? Z dávek které užívám? Jak na to? A myslíte, znáte někoho, kdo má/měl takovou vůli, že dokázal snižovat ambulatně? Samozřejmě velice pomalu. Přemýšelím, že se znovu zkusím dostat na substituci. Resp. už jsem si volal a paní Šmoldasová by mě opět vzala. Jen.. už si nevěřím, jak před 10 lety. A začínám se bát. Samoty. Toho, že něco podělám a ztratím jak dobrou práci tak i svou reputaci.. jde vůbec odvyknout po takové doběz BZD bez toho, aby se mi vrátily uzkosti, panické stavy a abych se nerozsypal?
Co si myslíte o mé situaci, prosím? Vím, vůbec bych neměl dělat to, co dělám. Ale zdraviotnictví je můj život

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Radku,
děkuji za otevřenost, které si velmi vážím.
Myslím,že jste už více rozhodnutý ke změně směrem k léčbě a ráda bych Vás v tom podpořila. Sám vnímáte, že závislost Vám přerostla přes hlavu a je otázkou času, jak dlouho budete moci pokračovat v plné síle v práci. Pokud Vám lékařka nabídla pomoc, využijte jí. Řada lidí musí čekat dlouho na substituci. Chápu Vaše obavy, ale věřte, že v pokračování užívání návykové medikace přijdete i o práci, na které si zakládáte. Začátky budou náročné, ale držte si naději, že se Vaše situace zlepší postupem času. Pokud začnete na sobě pracovat i terapeuticky, vedle medikace, tak to bude mít lepší efekt. Můžete řešit vztahy s okolím, své podpůrné zdroje atd., co Vás bude nadále motivovat, pracovat na úzkostech a sociální fobii. Je fajn na to nebýt sám a moci s někým to sdílet. Jsou lidé, kteří to také takhle zvládli a samozřejmě je řada i těch, co v závislosti setrvávají. Tady záleží jen na Vás a Vašem rozhodnutí. Nerozmýšlejte se, protože za 10 let může být situace daleko vážnější.
Budu ráda, když napíšete, jak jste se rozhodl dále a jak se Vám daří. A samozřejmě pokud budete chtít i nějaké odkazy na odborná zařízení, kam byste docházel pro podporu, poskytkneme Vám je.
Za Drogovou poradnu
HS