Kokain
Ok
Tudíž si myslíte, že to není pravděpodobné? Už je to týden a paranoidita je o něco menší. Já nyní i kvůli zaměstnání chci přestat. Existuje nějaké místo, kde mohu situaci řešit v anonymitě? Začala jsem si všímat, že to mám vždy a proto jsem to už velmi omezila. Nicméně nepovedlo se mi to úplně, teď to mám v plánu, protože mám opravdu strach, že to někdo bude řešit. Nic u sebe nedržím a opravdu toho lituji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
předpokládám, že navazujete na předchozí dotaz ohledně paranoidních stavů a obav, že by vás mohla kontaktovat policie. Je to tak?
Obecně platí, že paranoia má nějaký reálný základ - spustí ji něco, co se stalo (jako třeba u vás onen kontakt s někým se zahraničním číslem a předání drog ve vaší ulici, nebo samotný fakt, že držení a distribuce drog je u nás prostě nelegální), nicméně výklad událostí se pod vlivem paranoi začíná měnit, komplikovat a stává se stále více bizardní, a může skončit toxickou psychozou a třeba i hospitalizací. Vy říkáte, že právě na tu jednu událost se nabalily myšlenky spojené s policií. Čím blíž je člověk dealerům, distribuci a výrobě, čím častěji a větší dávky užívá, čím méně spí a nedává si čas na regeneraci, tím roste pravděpodobnost, že se takové stavy objeví, stejně jako roste pravděpodobnost, že se časem do kontaktu s policií nakonec dostane.
Většinou je to tak, že s vysazením drogy (nejčastěji jde tedy o stimulační drogy jako je kokain nebo pervitin) stavy mizí - někdy rychleji, někdy pomaleji. Vy říkáte, že po týdnu je to s paranoiou lepší. Říkáte, že chcete i kvůli práci s užíváním přestat. A já bych vás v tom ráda podpořila. A ano, existují místa, kam můžete zajít i anonymně. Buď to mohou být poradenská pracoviště, která fungují v rámci soukromého sektoru - jako je třeba Adicare nebo Neocentrum, kde si však veškerou péči relativně draze platíte. A nebo jsou místa, kam můžete zajít také anonymně - tedy i mimo systém zdravotní péče - jsou to však centra nízkoprahová, kde se nejspíš potkáte s uživateli drog. V Praze jsou to kontaktní centra - zde najdete kontakty. Stačí zavolat a objednat se, tím minimalizujete kontakt s ostatními uživateli a zajistíte si, že na vás bude mít pracovník vyhrazený čas.
Kdybych se zkusila odpověď shrnout:
1. ideální by bylo vyhledat odbornou pomoc - kontaktní centrum ve vašem okolí (diskrétní a anonymní), adiktologickou a možná i psychiatrickou pomoc (medikace může pomoci paranoiu rychleji zastavit a předejít chronicitě takových stavů, které se mají tendenci při pokračování v užívání vracet)
2. vyvarovat se pokračování v užívání kokainu, pervitinu a jiných podobných látek, které mají potenciál paranoiu vyvolávat
3. budete-li v užívání pokračovat - pak v bezpečném prostředí, s lidmi, kterým věříte a které dobře znáte, minimalizovat rizika, která vedou k rozvoji paranoi - tj. odpočívat, spát, užívat raději menší dávky, dopřát si mezi užitím pauzy a regeneraci, užívat v dobrém psychickém rozpoložení a v situaci kdy jste zdráva.
Budu ráda, když mi dáte vědět, jestli vám odpověď dává smysl, případně napíšete, jak se situace vyvíjí, zda se vám daří abstinovat a paranoia se mírní.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Gabriela Minařík.