Kratom
Denisa97
Dobrý den,
kontaktuji Vás na základě situace spojené se závislostí na kratomu. Můj přítel, se kterým žiji už téměř dva roky má těžkou závislost na kratomu a rád by se ji zbavil. Zkoušeli jsme mu to postupně odvažovat do menších a menších dávek i úplně ze dne na den přestat, ale i tak do toho opět spadl. O své závislosti moc dobře ví a je si vědom všech negativ užívání. Chtěla bych Vás touto cestou požádat o radu, jak mu můžu pomoct s jeho těžkou závislostí. Bohužel se pohybuje denně ve stresovém prostředí v práci, kde to užívá většina jeho kolegů, aby těžkou a náročnou práci zvládli. Problém je, že už to užívá téměř nepřetržitě i mimo práci. Měli byste prosím jakýkoliv typ? Budu moc ráda za jakoukoliv radu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Deniso,
a děkuji vám za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Píšete, že váš přítel užívá kratom. Skoro dva roky jde o těžkou závislost. Vyjmenováváte důležité souvislosti - vysoce stresovou práci a k tomu okolí plné lidí, kteří kratom také užívají. Říkáte, že se přítel snaží se závislostí bojovat: vyzkoušel postupně zmenšovat dávky, vyzkoušel přestat ze dne na den, ale i tak do toho znovu padá a k užívání se vrací. Z těchto důvodů bych příteli doporučila vyhledat odbornou pomoc. Vypadá to, že svoje možnosti vyčerpal a tak je na čase přiznat si, že problém nezvládám a potřebuju pomoct. Chce to odvahu, přiznat si problém, a ještě větší odvahu, říct si o pomoc. Pokud by mu něco takového dávalo smysl, může se obrátit na nejbližší adiktologickou ambulanci - jejich služby jsou poskytovány diskrétně a ve většině případů zdarma. Pokud byste nevěděli, kde pomoc hledat, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu vám kontakty. A do poradny byste mohli zajít i společně.
Celou dobu také myslím na to, že jste to vy, kdo píše do naší poradny, a né váš přítel. I pro vás to musí být náročná situace. Dva roky sledovat, jak se přítel propadá do závislosti, a jak s ní marně bojuje, by bylo náročn pro každého. I vy si zasloužíte pomoc a podporu. Ani vám, ani příteli nepomůže, pokud bude jeho závislost ničit i vás. Je na čase postarat se o sebe. Říkám si, jestli i vy sama byste neuvítala možnost s někým o celé situaci mluvit trochu podrobněji. A opět mám na mysli poradnu nebo adiktologickou ambulanci, kde byste mohla mluvit o všem, co vás napadá a trápí, aniž by vás někdo soudil, nebo navrhoval jednoduchá řešení. Dávalo by vám něco takového smysl? Pokud ano, platí nabídka s kontakty i pro vás.
Budu ráda, když se ozvete, jestli vás moje odpověď oslovila. A pokud byste chtěla, napište, jak se situace vyvíjí.
S přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.