Beru drogy od 15 a bojim se o svuj mozek
Sedra
Dobrý večer, v 15-16 letech jsem začal aktivně kouřit mariuhanu a pít alkohol. Vyzkoušel sem i spoustu dalších drog ale ne tak aktivně jako ty výše zmíněné které jsem užíval každý den až na pár pauz a velmi intenzivně. Vždy jsem byl dost chytrý člověk a fůrt jsem ale drogy mi začali dělat zle a velmi mi znicili kratkodobou paměť, soustředěnost, zhoršili se mi známky ve škole. Ted je mi 19 let a chci začít abstinovat. Chci se tedy zeptat jestli se mi po abstinenci vrátí mozek zpět do normálu. Na internetu jsem četl že tomu už tak nikdy nemusí být a mám z toho velký strach… vůbec jsem netušil že to na mě může mít takový dopat a potřebuji nějak uklidniť . Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Sedro,
je skvělé, že jste se rozhodl udělat změnu a začít abstinovat. Ráda bych vás v tom aspoň pár slovy takhle na dálku podpořila!
Píšete, že jste po dobu 3-4 let celkem intenzivně užíval alkohol, marihuanu i další drogy. Nyní je vám 19 let a rozhodl jste se abstinovat. A to si rozhodně zaslouží podporu! A rozumím i tomu, že máte obavy, co jste za ty roky svému tělu a mozku napáchal.
Mozek má velkou schopnost regenrace, obzvlášť v mladém věku. Dá se tedy předpokládat, že s abstinencí dojde k celkem rychlému zlepšení kognitivních funkcí jako je paměť a koncentrace. Jak rychle a do jaké míry se vaše kognitivní schopnosti zlepší, závisí na řadě faktorů - včetně délky a intenzity předchozí konzumace drog, vašeho věku, genetických predispozic a celkového zdraví. Pomoci si můžete pravidelným režimem, dostatkem spánku, sportem a pohybem venku na čerstvém vzduchu, pitným režimem, zdravou stravou. Pomoci mohou různá cvičení, včetně čtení, řešení hádanek nebo učení se novým dovednostem. V lékárně si můžete koupit Magne B6 a piracetam.
Je normální cítit se nejistě a mít obavy, nebo i výčitky, ale věřím, že pokud se rozhodnete abstinovat, velmi rychle pocítíte zlepšení. Abyste abstinenci udržel, doporučila bych vyhledat odbornou pomoc. Měl byste tak někoho, s kým byste mohl svoje obavy, ale i pokroky a změny sdílet, případně hledat řešení, pokud se nebude dařit tak, jak byste si přál. Dává vám něco takového smysl? Pokud ano, zkuste se obrátit na adiktologickou ambulanci ve vašem okolí, případně napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych kontakty. Služby podobných poraden jsou poskytovány diskrétně a často i zcela zdarma. Stačí zavolat a objednat se. Co si o tom myslíte?
Budu ráda, když dáte vědět, jak jste se rozhodl, jestli vás nějaká část odpovědi oslovila, i jak se situace vyvíjí.
S přáním hezkého dne,
Gabriela Minařík.