dotaz identifikace podezřelé drogy
HANKA
U svého bratra(běžně kouří marihuanu) jsem objevila malou kapsli světleoranžové barvy s nápisem SHIZER (? NEVÍM PŘESNĚ) A ÚDAJEM HMOTNOSTI 20 mg. uvnitř kapsle byly velmi drobné kuličky také světle oranžové barvy. MOHLI BY JSTE MI PORADIT , O JAKOU DROGU SE MŮŽE JEDNAT, POPŘÍPADĚ JAJÉ JSOU ÚČINKY A RIZIKA? PŘEDEM DÍKY A PŘEJI HEZKÝ DEN HANKA

Odpověděl: Bára Orlíková
No, nepředpokládám, že by se jednalo o drogu. Setkala jsem se s podobnými kapslemi (velikost cca 1 cm, oranžová barva, průhledný gelový obal, se zářezem uprostřed kapsle - kapsle se dá rozebrat a vnitřní malé oranžové kuličky vysypat ven), které obsahovaly vitamin C. Nevím, jestli je to ona kapsle, kterou jste našla - ale možná ano a bratr ji měl u sebe jen proto, že kapsle vypadá zajímavě. Nápis "shizer" mi nic neříká, ale napadá mě spojitost s výrobcem léků Pfizer nebo může jít o název výrobku či zkratku názvu, údaj 20 mg je obvykle informace o množství účinné látky běžně uvedená na tabletách oficiálně vyráběných léků. Kapsle jsou sice jedna z forem, méně obvyklých, v jakých se mohou vyskytovat drogy (v této podobě se výjimečně prodává Extáze, LSD, případně ketamin vydávaný za Extázi či další méně obvyklé a známé látky obvykle s halucinogenními účinky). Nicméně si nedokážu představit, že by si ilegální výrobce dorgy dával práci s tím, aby v podmínkách neoficiální laboratoře na výrobu drogy, vyráběl do kapsle ještě malé ornažové kuličky. Jedinou oranžovou kapsli, která ovšem moc nevypadá dle vašeho popisu, jsem našla v databázi zachycených tablet Extáze v ČR na stránkách Farmakologického ústavu na www.lf3.cuni.cz/drogy (rubrika Testování tablet "extáze" - vstup do databáze / Výsledky testů tablet za rok 2000). Tam můžete v případě pochybností i kapsli odeslat k testování.