Toxikologické odběry krve na přítomnost amfetaminu
Didinka
Dobrý den,mám na vás dotaz , dostala jsem od soudu že musím udělat vyšetření z krve na přítomnost pervitinu a má otázka zní když půjdu do toxikologické laboratoře tak mi udělají testy z krve ale říkali mi na OSPODU že tam zjistí i zpětně několik měsíců kdy jsem měla naposledy pervitin .Tak jsem se chtěla zeptat co je má tom pravdy .Děkuji moc

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Didinko,
děkuji vám za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Píšete, že po vás soud chce, abyste se podrobila krevnímu vyšetření na přítomnost pervitinu. Zároveň mluvíte o tom, že máte od OSPODu informace, že by takový test odhalil i užívání několik měsíců zpětně.
Z mého pohledu jsou toto nesrozumitelné a zmatené informace. Testů je celá řada - krevní by skutečně nejspíš spadaly pod laboratorní testy toxikologické laboratoře, ty ovšem odhalí pouze užívání v posledních hodinách až dnech, maximálně týden od posledního užití. Testy, které odhalí užívání i měsíce zpátky se provádí z vlasů či ochlupení. A ty zas neodhalí jednorázové užití.
Obecně bych tedy doporučila zjistit si u soudu, jaký test po vás skutečně chce a co se bude dít v závislosti na jeho výsledku. Tedy zda po vás požaduje test screeningový, provedený na OSPODu nebo v nějaké neziskové organizaci a pod dohledem, opakovaný, nebo jednorázový laboratorní - a v tom případě jaký (z čeho). Žádný z testů nejspíš nebude zdarma, testy vlasů stojí i stovky až klidně několik tisíc korun podle toho co vše se testuje. Jde tedy i o finanční investici.
Zmiňujete v dotazu spolupráci s OSPODem. Předpokládám tedy, že máte děti. Chápu tedy, že v dotazu neuvádíte bližší informace o tom, jestli jste uživatelkou pervitinu, případně jak často užíváte nebo jste užívala, jak dlouho, jakým způsobem apod. Neříkáte ani nic o léčbě nebo plánech do budoucna. To vše respektuji. Nicméně všechny tyto proměnné mají vliv na výsledek testů nebo i rozhodnutí soudu. V naší organizace se zaměřujeme na pomoc dětem a rodičům, kteří mají drogovou minulost nebo se závislostí zápasí. Pokud byste se chtěla třeba i jen anonymně na kolegy obrátit a situaci s nimi konzultovat, zeptat se na jejich zkušenosti a doporučení, můžete zde: Centrum komplexní péče o dítě a rodinu, Praha 7, Šternberkova ul. - vchod Janovského 24, Praha 7, +420 702 036 237, +420 602 445 843, preslova@sananim.cz, novotna@sananim.cz. Kolegyně Preslová má mnoho zkušeností s podporou rodičů, kteří se perou s užíváním drog a ví, jak systém funguje. Nebude vám nic nalhávat, vždy jí půjde ne jen o vás, ale také o blaho dětí. Ale pokud jste v situaci, kdy na sobě pracujete a chcete a potřebujete podporu, nebojte se si o ni říct.
Budu ráda, když se ozvete, jak se situace vyvíjí a kdyby bylo potřeba, neváhejte znovu napsat.
S přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.