Mirtazapin
Mirta
Dobry den,
Ze se alkohol nema michat s leky je všeobecně známo, me ale zajima jestli kombinace mirtazapinu (vecer na spani 15mg) je nadmerna zatez pro jatra ci jine organy? Pitim alkoholu myslime max 2 sklenky vina.

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den, Mirta,
díky za Váš dotaz.
Přesně jak píšete, obecně se léky a alkohol kombinovat nedoporučuje. Konkrétně kombinace mirtazapinu a alkoholu, by mohla být riziková v tom, že alkohol může zvyšovat tlumivé účinky mirtazapinu, to by mohlo vést ke zvýšené ospalosti, snížení pozornosti a dalším vedlejším účinkům, např. nevolnosti.
Co se týká zátěže pro játra. Mirtazapin nijak výraznou zátěž nemá. Oproti tomu alkohol ano, i v malých dávkách. Pokud jste by byla játra nějak oslabena (nemoc, pravidelné pití..) tak je tato kombinace může ohrozit.
Tedy pokud se omezíte na max. 1-2 sklenky vína výjimečně a vaše játra jsou zdravá (což by mělo být potvrzeno pravidelnými krevními testy u vašeho praktického lékaře), riziko by mělo být minimální. Ale opakuji, určitě by se nemělo jednat o pravidelnou aktivitu. Pokud by se mělo pití nějak často opakovat, konzultovala bych celou situaci s lékařem.
Pokud bych mohla ještě něco doplnit, klidně se ozvěte.
Markéta