Excesivní alkoholismus
Lenka
Dobrý den.
Mému přítelovi byl na podzim diagnostikován excesivní alkoholismus. Chci se zeptat, jak probíhá léčba této závislosti, protože mám pocit, že žádné změny, či pokroky nepozoruji a poslední dobou se jeho stavy opakují častěji než dříve kvůli tomu že má narozeniny. Minulý týden přišel 2x během týdne domů až k ránu a dnes dorazil po sedmé ranní. Samozřejmě oceňuji, že už neztrácí telefon a peněženku s doklady, ale opravdu si nemyslím, že bych u něj mohla ocenit nějakou snahu, či lepší chování. Potřebuji vědět, zda mám jen velké nároky a chtěla bych vidět změny příliš rychle, nebo zda jsou tyto stavy po tolika měsících stále v pořádku a s léčbou pana psychologa, kterého si sám přítel našel i nadále pokračovat.
Děkuji za radu i za odpověď.
Lenka

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Lenko,
díky za dotaz a za důvěru, kterou do naší poradny vkládáte.
V dotazu popisujete soužití s přítelem, kterému byl diagnostikovám excesivní alkoholismus. A byť přítel již nějakou dobu dochází k psychologovi, nevidíte v jeho chování žádné velké pokroky a positivní změny. Sice již neztrácí peněženku, doklady a telefon, ale zároveň v pití dál pokračuje. V posledním týdnu dokonce dvakrát přišel domů až nad ránem. Naprosto tedy rozumím tomu, že je pro vás situace frustrující - na jednu stranu chcete nejspíš přítele podpořit, na stranu druhou vás nejspíš unavuje, jak se situace vleče a změny k lepšímu jsou z vašeho pohledu minimální.
Takto na dálku, na základě limitovaného množství informací, nedokážu odpovědět na otázku, zda to, co se děje, je v pořádku. Nicméně jste to vy, kdo k nám píše a vnímám, že vy jste se situací pro mne zcela pochopitelně nespokojená. Ráda bych proto podpořila primárně vás a nabídla vám možnost obrátit se na Poradnu pro rodinu nebo na jiné obdobné zařízení, kde byste mohla o situaci mluvit podrobněji. Služby poraden jsou poskytovány diskrétně a v řadě případů i zdarma. Můžete tam tedy beze strachu z odsouzení mluvit o tom, jak situaci vnímáte, a hledat cesty, jak se v ní lépe zorientovat.
V neposlední řadě by mohlo být užitečné domluvit si společnou konzultaci s přítelem a jeho psychologem. Mluvíte o tom, že si nejste jistá, jak moc na přítele tlačit, jak rychlé čekat pokroky a podle čeho zlepšení vůbec poznat. Na všechny tyto otázky byste se tak měla možnost zeptat.
Snad tedy alespoň takto.
Ať už se rozhodnete jakkoli, budu ráda, když napíšete, jestli vás nějaká část odpovědi oslovila, nebo jak se situaci dál vyvíjí.
S přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.