Intoxikace dítěte
Lucie
Dobrý den, pracuji jako sociální pracovník s pěstouny. Nyní řeším nezletilé dítě v pěstounské péči na přechodnou dobu, které má v anamnéze ve věku 1 rok a 3 měsíce hospitalizaci pro neúmyslné požití neznámé látky, kdy byl pozitivní na amfetaminy a metamfetaminy. Matka, u níž v tu dobu byl, je uživatelkou drog. Potřebovala bych vysvětlit, jak k takové intoxikaci u takhle malého dítěte může dojít, abych si dokázala tu situaci lépe představit. Mohlo dítě spolykat nějaké tablety, kapsle, nebo mu musel někdo aktivně něco podat?
Moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Lucie,
děkujeme za dotaz a omlouváme se s čekáním na odpověď. Chápu, že jde o velmi závažnou situaci, a je důležité mít jasnou představu o tom, jak k takové intoxikaci může dojít. Existuje několik možných způsobů, jak se malé dítě mohlo dostat do kontaktu s pervitinem. V některých případech může být dítě vystaveno drogám neúmyslně, například při kontaktu s rodiči nebo jinými dospělými, kteří drogu užívají a nezabezpečili ji dostatečně. Malé dítě je zvědavé a často vkládá různé předměty do úst, včetně léků, tablet nebo prášků. Pokud by byla droga (pervitin) ve formě tablet, prášku, mohlo by dítě jednoduše spolkout něco, co vypadalo jako běžný lék nebo jiný předmět. To by vedlo k neúmyslné intoxikaci. Druhou variantou jsou kontaminované předměty např. šňupací pomůcky nebo stůl, kdy je možné, že se na těchto předmětech může droga zbytkově nacházet a dítě se jich nějakým způsobem dotkne, což může vést k intoxikaci. To je ale méně časté než spolknutí drogy přímo. Extrémní a málokdy pravděpodobná situace může být dítěti droga podána záměrně, např.pod vlivem drog by daná osoba mohla dostat nápad. Nikdy jsem se s takovou situací nesetkala, ale uvádím jí tu jako možnou variantu. U matek, které kojí své děti a jsou zároveň uživatelkami drog, tak je touto cestou mateřské mléko.
Pokud byste potřebovala ještě v tomto směru něco zkonzultovat, obraťte se na Centrum komplexní péče o dítě a rodinu SANANIM z.ú., zde je odkaz na stránky, kde je více informací o pskytovaných službách: https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ckp/
Případně můžete kolegyně kontaktovat telefonicky na číslech: +420 702 036 237 nebo +420 602 445 843
Věřím, že se zadaří tuto situaci vyřešit hlavně pro bezpečí dítěte.
Za Drogovou poradnu
HS