problemy doma aj s mojou psychikou
dj skaat
Ahoj volam sa Mato, mam 18rokov, som zo slovenska,chodim casto na Techno akcie a snupem pervitin uz 2rok s mensimi prestavkami..cca pred pol rokom mi nato prisli rodicia, samozrejme neboli nadseny :-/ lenze bral som to lahostajne a zacal som znovu..to sa zopakovalo asi 3krat a pred 2 dnami mi to zistil otec, ktoreho strasne moc milujem a povedal mi ze uz je*e na mna a ma ma uplne v pi*i ze mam si robit co chcem a ze jemu je to jedno..a vtedy to prislo..zrutil som sa na uplne dno..viem ze si zato mozem sam a to ma este viac ubija..chcel by som s tym skoncit a to navzdy a dat vsetko do poriadku..moja mama je zdravotna sestra a vie o tychto veciach velmi vela..rozpravam sa s nou kazdy den o mne a mojej zavislosti na pervitin..dost mi to pomaha a zacinam naberat druhy dych..xcem prestat s vlastnej vole, lenze ja som clovek s velmi slabou volou a to ma dost mrzi..akokolvek sa snazim stale pride chvila ked si snupnem az potom si vsetko vycitam..viem ze otec ma ma stale moc rad ale uz si nevedel so mnou poradit a preto povedal to co povedal a ja viem ze si to zasluzim, pretoze mi dali asi 3krat sancu a to nedava kazdy rodic..pytali sa ma aj ci nexcem ist na liecenie..povedal som nie pretoze by to bolo na dlho a tento rok maturujem a chcem dokoncit skolu..prosim Vas chcem vediet vas nazor na tuto situaciu..dakujem Ahojte

Odpověděl: Pavel Kubů
Tvoje situace ač se Ti může jevit jako bezvýchodná, je o trochu lepší než obvykle u lidí závislých na pervitinu bývá. Z Tvého popisu situace se jeví, že už první porucha ve vztazích uvnitř rodiny, Tě přiměla k hlubší sebereflexi a rodiče nad Tebou zatím "nezlomili hůl" i když slovně Ti otec už naznačil, že jemu trpělivost dochází. Rodina Ti tedy v abstinenci od pervitinu bude zřejmě oporou, což doceníš možnáš až s odstupem času. Možností máš v tuto chvíli několik. Vzhledem k tomu, že pervitin dle popisu neužíváš nitrožilně, předpokládám že Tvoje závislost bude zatím omezena jen na psychiku. To je velká výhoda, zvlášť považuješ-li se za člověka se slabou vůlí. Rozhodneš-li se, že chceš skutečně a navždy přestat, měl bys popřemýšlet nad situacemi, kdy už si svoje předsevzetí porušil a připravit si plán, jak v podobných situacích odolat pokušení (nechci generalizovat, ale asi budou mít hodně společného s Tvými návštěvami technoparties - věř tomu, že minimálně stejné, ne-li daleko lepší stavy mysli a těla dokážeš vyvolat jen tím, že se plně oddáš při tanci repetitivnímu beatu, o ostatní už se tělo postará samo, to věděli už staří šamané). Možná bude lepší se zvlášť zpočátku těmto situacím vyhýbat, ale počítej do budoucna s tím, že před svou minulostí nelze utéct, tudíž dřív nebo později se pravděpodobně ta k jako tak dostaneš do situace, kdy Ti pokušení bude připadat nepřekonatelné. Jak se konkrétně s touhou užívat pervitin vyrovnat, by si také mohl zjistit v nějakém zařízení pro lidi, co mají problém s drogami, v okolí místa Tvého bydliště (situaci na Slovensku neznám, ale na www.drogy.sk minimálně najdeš kontakt na lidi, kteří ji znají). Zvaž také nakolik je odložení maturity o cca půl roku až rok tak velkým problémem v porovnání s rizikem vážného narušení sociálních vztahů s nejbližším okolím. Zjistíš-li, že to zas až tak velký problém není, možná už Ti odchod do léčebné komunity nebude připadat jako tak nesmyslé řešení. V každém případě si ale přestaň omlouvat svoje pochybení slabou vůlí, každý disponujeme takovou vůlí, jakou jsme ochotni v sobě nalézt. Hodně štěstí a čistý rozum při rozhodování.