Problém s alkoholem
kopretina07
Dobrý den,
přicházím zde s dotazem, protože vlastně nevím kam se obrátit a opravdu bych potřebovala pomocnou ruku.
Mám bratra (21 let), který má dlouhodobě problém a alkoholem. Začalo to podle mě když mu bylo tak 19/20, mysleli jsme, že je to jen taková taková rebelská teenagerská fáze a že to třeba přejde a vždy byla doba kdy to bylo lepší a kdy horší. Ale v posledním roce už je to čím dál horší, když chvíli bydlel mimo domov objevil se asi třikrát na záchytce, jednou nám policie volala, že byl v ohrožení života. Od té doby ho máme doma a snažíme se ho mít pod dohledem, ale přeci jen ta rozhodnutí jsou pořád na něm a obzvlástě v posledních týdnech / dnech to bylo velmi náročné, často se opije tak, že opravdu máme strach o jeho život, v noci pak já ani mamka nespíme, protože se mu třeba snažíme zabránit aby ve stavu, kdy je úplně mimo šel někam ven a neublížil si (i kdyby ne záměrně), kontrolujeme jestli dýchá apod. Druhý den pak ale dělá že nic, nevím jestli si to sám nepamatuje nebo to jen nechce přiznat. Potom třeba nějakou dobu normálně chodí do školy a skoro myslíme, že to bude lepší, ale pak zas nastane den, kdy to jde do extrému. Zkoušeli jsme mu samozřejmě nějak pomoci sami, mluvit s ním, podpořit ho, omezit přístup k penězům a alkoholu, ale už si nevíme rady a chceme mu nabídnout odbornou pomoc. Chtěla bych za ním rovnou jít s nějakými konkrétními možnostmi, ale když jsem hledala na internetu je toho strašně moc a zároveň vlastně nic a neví co vybrat nebo kde by mi poradili, tak píšu o radu sem. Také netuším co přesně je jeho důvod k pití. Jestli fyzická závislost, nějaká psychické potíže nebo kombinace více věcí.
Vím samozřejmě, že aby se nějak léčil musí si přiznat problém a chtít on sám, ale říkám si, že mu mohu aspoň pomoci něco vyhledat a zkusit mu to nabídnout. Znám ho a sám by to nejspíš neudělal a nemůže to prostě nechat takto pokračovat.
Jsme v okolí Břeclavi / případně Brna.
Budu vděčná za jakoukoli radu nebo něco, kam mě odkážete.

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den, Kopretino07,
díky za Vaše sdílení.
Situace, kterou popisujete je velmi těžká, zvlášť když se jedná o blízkého člověka. Je skvělé, že Vám osud bratra není lhostejný a máte o něj starost.
Myslím, že by pro Vás bylo nejlepší kontaktovat/navštívit tuto poradnu: https://podaneruce.cz/centra-sluzby/poradenske-centrum-v-brne/ , kolegové nabízí i poradenství pro blízké lidí, kteří jsou ohroženi závislostí. Doporučila bych Vám spolupráci právě s nimi, je možné přijít nejprve bez bratra. Kolegové Vám poradí jaká strategie bude v danou chvíli nejlepší. Potom je možné využít i formu rodinné terapie, případně může bratr docházet i sám.
Je ale důležité myslet na to, co jste sama napsala. Pro to, aby se u bratra něco změnilo, je důležité aby se pro změnu rozhodl sám.
Držím palce, aby se situace Vaší rodiny co nejdříve stabilizovala.