Vysoký tlak
Honza
Dobrý den, diagnostikovali mi vysoký tlak a beru prestance 5mg jednou denně. Užívám rekreačně kokain, vetšinou v malém množství a opravdu vyjímečně. Měl jsem v plánu užít na silvestra. Mohu ho užít v mé situaci a s mou medikací? Děkujii

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
a díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Předpokládám, že hlavní důvod, proč píšete k nám na poradnu je právě ten, že sám správně odhadujete, že užívat kokain v situaci, kdy máte vysoký krevní tlak, a to tak vysoký, že užíváte na léky na jeho snížení, není dobrý nápad. Kokain je látka, která zvyšuje krevní tlak, srdeční akci a celkové zatěžuje kardiovaskulární systém. Dělá to velmi intenzivně, užíváním kokainu se zvyšují rizika problémů tohoto systému, a to obzvlášť, pokud je již nějakým způsobem zatížený tak, jako ten váš.
Léky, které užíváte, sice krevní tlak snižují, nicméně nikoli nárazově. Není jasné, jak může vámi užívaný lék s kokainem interagovat. Výzkumy na toto téma bohužel neexistují. Jediné rozumné řešení je tedy léky s kokainem vůbec nekombinovat. Užití kokainu by nebylo o nic bezpečnější ani v sitauci, kdybyste léky předem vysadil (takové vysazení by muselo proběhnout několik dní předem, jelikož vámi užívaný lék se z těla vylučuje velmi pozvolna). Vaše tělo není v pořádku, užití kokainu vám možný dočasně udělá dobře, ale stále je to velké riziko. Rozhodnutí je pochopitelně nakonec na vás. Pokud se i tak rozhodnete kokain užít, zkuste se držet zásad harm reduction - tj. snížit rizika - užít méně než více, stav nedokrmovat, s ničím dalším nekombinovat (ani energydrinky nebo alkohol), a v neposlední řadě by bylo dobré, aby o vašich potížích a užívaných lécích věděl někdo z okolí pro případ, že by se situace zvrtla.
Tuším, že vás taková odpověď nepotěšila. Přesto se přimlouvám za to, abyste byl na sebe, svoje tělo a zdraví opatrný, máte jen jedno.
S pozdravem a přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.