alkohol?
FFF
Dobrý den. Zrhuba půl roku abstinuji od několikaleté velmi intenzivní konzumace konopných drog, zhruba roční pravidelné konzumace alkoholu, a experimentování s extází,pervitinem a trochu více s halucinogeny. Před čtyřmi dny jsem se velmi silně opil a zakouřil si trávu. To co jsem poté prožíval mě velmi vyděsilo, nemyslím tím stav po požítí drog, nýbrž stav den poté. Při zavřených očích jsem pozoroval halucinace především lídí, nebylo to barevné, vše v takovém černém nádechu, různé smičky, zdálo se mi že se otáčím, a když jsem ležel na posteli, zdálo se mi že jsou okolo mě lidé, že mě operují, naklání se nademnou apod. Když jsem šel v noci do schodů, předemnou všude chodily a stály kulisy, na schodech leželi psy apod. Po normální intoxikaci marihuanou se mi to nestává, byť také někdy i když přímo při itnoxikaci trpím haluciacemi různých stínových zvířat, jenž "něco tvoří, či se navzájem požírají apod". Tuto halucinační epizodu "den poté" jsem však nikdy nezažil. Myslím, že to je tím alkoholem, myslíte si, že se jednalo o nějakou toxickou psychózu? Je možné že by to třeba způsobil i sám alkohol? Při intoxikaci halucinogeny typu LSD či psilocybinu jsem nikdy neměl podobné zážitky, halucinace byly jasné, zřetelné, smysluplné apod. I když jsem měl na psilocybinu např. "bad trip", halucinace měli jasný řád apod. Tato epizoda však byla až chaotická, "jaksi stínová", ze stínů jsem měl chvilkama až strach. Děkuji Vám moc za odpověď. FFF

Odpověděl: Pavel Kubů
Popisovaný stav prožívaný druhý den po požití většího množství konopí a alkoholu mohl být dán stále probíhající intoxikací tzv. zbytkovým alkoholem - alkohol který tělo nestihlo během spánku metabolizovat - v kombinaci s iluzorním účinkem THC. Správně jste usoudil, že se zřejmě nejednalo o halucinace (falešný vjem něčeho, co neexistuje. Může jít o vjemy zrakové (od jednoduchých záblesků až po složité scény), čichové, chuťové, tělové, útrobní apod. např. vidí osobu v prázdné místnosti), ale spíše o iluze (falešný vjem, který neodpovídá skutečnosti, ale na rozdíl od halucinace vychází z existujícího objektivního předmětu, např jedinec vidí osobu v tmavé místnosti ve které v rohu stojí věšák s klouboukem a kabátem). Mohlo se také jednat o toxickou psychozu vyvolanou tímto zbytkovým alkoholem či stále aktivním THC (což je méně pravděpodobné), vzhledem k úzkostem, které ve Vás vjemy vyvolávaly. Zřejmě jste po půlroční abstinenci přecenil svou toleranci k účinku obou drog a podcenil schopnost regenerace Vašeho organismu z toxické zátěže požitých drog během posledních let. Pokud se chcete podobným nepříjemným zážitkům vyhnout, bylo by dobré vrátit se k abstinenci, mohly by se totiž opakovat.