fb

Nacházíte se: Úvodní stránka O poradně Prohledat odpovědi Dotaz

Zadejte dotaz

Prohledejte jiľ zodpovězené

Nevíte, jak se zeptat

Můžu něco dělat?

třídní

Přestože se tak většina kolegů netváří, vyskytují se drogy i na naší škole. Budu-li vycházet z obecně známých faktů, nemůže tomu být jinak. Obávám se, že mnozí z žáků mé třídy začali experimentovat s drogami právě při nástupu na střední školu. Vloni byli prospěchově jednou z nejlepších tříd na škole. Což v prvním ročníku nebývá obvyklé-přechod na střední školu je pro některé děti složitý. Letos v pololetí třetina třídy propadá. To je jeden z hmatatelných faktů. A pak je tady řada dalších projevů. Množí se podvody a záškoláctví. Heslem letošního roku jakoby se stalo "všechno je jedno a na ničem nezáleží". Někteří zanechávají svých koníčků (sport), jen aby byli ve "zdravém jádru třídy". Někdy na podzim jsem se se svým pozorováním i s obavami, že by za tím mohly být i drogy svěřila výchovné poradkyni a požádala o radu a spolupráci. Setlkala jsem se tím, že o nic k řešení prý nejde. Zatím se ještě nic nestalo. Teď už díky spolupráci s rodiči vím, že jsem se nemýlila. Obrátit se na kolegyni ani na ředitele si však netroufám. Nebyla-li mi schopna poradit před čtvrt rokem, co na její radě změní fakt, že se mé podezření, že se studenti mé třídy s drogami potýkají, potvrdilo? Nerada bych komplikovala život tomu studentovi, co má všímavé rodiče, kteří se rozhodli nestrkat hlavu do písku a situaci řešit s odborníky. Ráda bych pomohla těm ostatním. Poraďte mi prosím, jak pracovat se třídou. Mám vůbec nějaké možnosti? Jak vytvořit ve třídě pozitivnější atmosféru. Samozřejmě, že drogy nezkoušejí úplně všichni (aspoň doufám), že jsou ve třídě jedinci, kteří se nechovají odmítavě k čemulkoli pozitivnímu (výlety, společné akce třídy), ale neprosazují se. Poprvé za svou praxi jsem se setkala s postojem: než bychom něco zařídili, radši na výlet nepojedem. Určitě za všechno nemohou drogy. To by to bylo příliš jednoduché. Děkuji za jakoukoli radu, jak si počínat, na koho se obrátit, s kým spolupracovat.

Odpověděl: Pavel Kubů

Podívejte se na nově spuštěný web www.odrogach.cz (provozuje ho stejně jako tuto poradnu SANANIM), kde v Portálu učitele naleznete řadu užitečných rad jak postupovat z pozice pedagoga při zjištění, že jeho studenti konzumují ilegální drogy. Dále by bylo užitečné zjistit, které drogy jsou příčinou změn, jež popisujete. Pravděpodobně se bude jednat o kombinaci konopí, extáze či pervitinu, ale nelze v této souvislosti opomenout ani vliv často zneužívaného legálního alkoholu a nikotinu na změnu hodnotového žebříčku dospívajících. Pak přijde ta náročnější část, během níž by studenti měli pochopit, že konzumace každé drogy kromě pozitivních účinku (většinou zlepšení nálady a subjektivní zvýšení psychické a u stimulačních drog i fyzické výkonnosti) sebou nese i řadu velmi závažných negativ, bolestí hlavy druhý den po konzumaci počínaje a rizikem náhlé smrtí při kombinaci různých syntetických drog navzájem nebo s alkoholem konče. Přesvědčit je o faktu, že negativní účinky nakonec vždy smažou jakkoliv z počátku intenzívně prožívané pozitivní účinky a jediné co pravidelnému konzumentovi zůstane je nelehký boj se závislostí, bude tou nejnáročnější částí. Zkuste se také obrátit na protidrogového koordinátora Olomouckého kraje, který by Vám měl zprostředkovat kontakt se zařízeními nabízející poradenství a preventivní či léčebné programy ve Vašem regionu.

Zpět

Veškeré materiály a texty na stránkách této poradny včetně zodpovězených dotazů jsou majetkem SANANIM z.u..
Jejich kopírování a jakékoli další využití je možné výhradně se souhlasem SANANIM z.u..
Creative Commons Licence Creative Commons Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česko