Pervitin
Lola
Dobrý den, mám velkou starost o své přátele, znám je už od malička a s drogami nikdy problémy neměli, tedy kromě marihuany, kterou konzumovali v dost velkém množství, ale nikdy jsem tomu nepřikládala žádný zváštní význam, teď je jim všem kolem dvaceti a mohlo by se zdát, že už mají pubertu za sebou a nic takového se jim nemůže stát, jenže začali šnupat pervitin, nejprve jednou za čas, pak každý měsíc a teď se to pomalu stupňuje, kdykoli mají příležitost, tak si to vezmou, mají kde to sehnat, mají peníze, mají kde být a já nevím co mám dělat abych je mohla zastavit, když jim to řeknu, smějou se, že jsem hysterka, nevím jak jim pomoci, aby nespadli do závislosti, a taky mě zajímá po jaké době se stanou závislí, a co můžu udělat, abych je z toho dostala, navíc v tom slušně podporují jeden druhého a už od malička na sebe mají velký vliv, jeden se nechá stáhnout druhým a já se bojím , že když budou závislí nepomůže jim už nikdo.. Děkuju předem za odpověd... Lola

Odpověděl: Pavel Kubů
Syndrom závislosti musí splnit tato diagnostická kritéria: neodolatelná touha užívat látku, ztráta kontroly nad začátkem, průběhem, nebo koncem užívání, odvykací stav ("absťák"), vznik tolerance (konzumace vyšších dávek pro dosažení očekávaného účinku), pokračování v užívání i přes jasný průkaz škodlivosti (např: abscesy kolem míst vpichu, problémy s nosní sliznicí atp.) a změna žebříčku hodnot ve prospěch užívání látky. Pozorujete-li u Vašich přátel tři či více těchto příznaků, pak Vám doporučuji zajít do nejbližšího nízkoprahového centra, získat více informací o procesu závislosti a poté zvážit co dál. Nejsou-li tyto příznaky u nich zatím přítomny mohlo by pomoci zprostředkovat jim informace o závislosti na pervitinu a pomoci jim uvědomit si že si velmi vážně zahrávají nejen se svým zdravým ale i se sociálními vazbami ve svém okolí a v neposlední řadě se svou sobní svobodou, protože jednou z největzších ztrát vyvolanou závoslostí na droze je ztráta svobodné vůle při rozhodování. Snad jim pak dojde, že čím dříve s pravidelnou konzumací pervitinu skončí, tím svobodnější po zbytek života budou.