speed či speed?
lethi
Prošlo tady několik dotazů na téma speed, ale pořád jsem nenašla odpověd po které pátrám. Po asi 4 požití "speedu" v průběhu jednoho roku jsem nepociťovala nijak velké účinky, samozřejmě až na celkovou lehkou stimulaci organismu a "nepotřebu" stravy či spánku. Jednalo se o bílý prášek aplikovaný metodou tzv. line (do nosu). Tento mi dovezl můj belgický přítel a on sám nemá tušení jaké je složení. Mně osobně to připomínalo efedrin jehož účinky jsem poznala při užívání kvůli redukci váhy, ale ač mám nějaké znalosti v oblasti farmak, netroufám si určit složení této látky. Není přece amfetamin jako amfetamin. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Pavel Kubů
Kromě efedrinu, mohlo jít i o samotmý amfetamin, který má stimulační účinky méně vyjadřené než v ČR dostupnější metamfetamin. Bez kvantativní analýzy uvedeného prášku, ale nelze pouze na základě popisu účinku s určitostí říci o jakou stimulační látku se jednalo. Vzhledem k individuálním rozdílům s jakými různé psychoaktivní látky působí na různé jedince je nutno počítat i s alternativou ředěného kokainu či pervitinu. K druhé části Vašeho dotazu lze jen napsat, že při experimentech s psychoaktivními látkami, a to jak ilegálními tak legálními, je nutno počítat i s výskytem nežádoucích účinků. Vaši negativní zkušenost však nelze zobecnit na zbytek populace konzumující v té či oné formě cannabinoidy bez výskytu panických atak. To samozřejmě nemění nic na faktu, že by jedinci užívající či zvažující experiment s konopím, měli být důkladně informováni i o riziku vzniku a rozvoje toxické psychozy, příznacích a možnostech, jak sobě či druhému v této situaci pomoci, aby mohli důkladně zvážit všechna pro a proti dříve než konopí požijí. Obávám se, že v ČR žije řada jedinců, kteří si dovedou velmi přesně představit, co je to panická ataka, vyvolaná požitím častěji stimulačních látek, halucinogenů, ale vzácně i cannabinoidů, ať už z vlastní zkušenosti nebo z vyprávění svých pacientů.