Volně prodejné léky k omezení chůzi na alkohol
Fiuri
Dobrý den,
Chci se zeptat, zda existují nějaké volně prodejné léky, tablety popř. nálepky, které zmenší nebo omezí chuť a potřebu požití alkoholu například jak je to u cigaret. Popř. co dělat, pokud člověk s opravdu vážnými problém s alkoholem nemá zájem o léčbu a má pocit, že je vše v naprostém pořádku? Jedná se o mého otce, který to vůbec nezvládá.
Děkuji za odpověď, Fxxxxxxxx

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Fiuri,
děkujeme za dotaz. Rozumím, že  o otce máte obavy a chtěl byste mu pomoci. Pokud však aspoň není minimální motivace ke změně a či náhled na problém s alkoholem, tak intervence tohoto typu není účinná. K omezování tzv. cravingu (neodolatelná chuť se napít) se předepisuje např. účinná látka Akamprosát, známý např. pod obchodním názvem Campral. Akamprosát může výrazně podpořit proces úzdravy, lze jej však použít až po zvládnutí první, odvykací fáze léčby. K dalším preparátům, které se používají spolu s terapií patří především naltrexon (obchodní název např. Naltrexone) nebo nalmefen (obchodní název Selincro). Většina těchto preparátů je na předpis.  Nejvhodnější kombinace je podpůrná terapie spolu s vhodně indikovanou medikací. V tomto směru může být dobrá i spolupráce s parktickým lékařem, který by byl ochoten více dohlédnout na somatický stav otce, mohl předepsat léky a zároveň by mohl dohlížet na užívání těchto léků. Doporučení medikace je s ohledem i na somatický stav daného člověka, kdy jsou provedena i některá vyšetření a krevní odběry, tak aby se více nezatěžoval organismus (ledviny, játra, slinivka). Není to tak jednoduché řešení.
Nejlepší by bylo, pokud byste si s otcem promluvil ve vhodnou chvíli, zkusil mu sdělit své obavy o něho a také mu nabídnout podporu ve vyhledání pomoci, kde by dostal poprvé nějaké informace o možném řešení. Můžete přijít společně nebo se zkusit přijít poradit i Vy sám.
Pokud budete potřebovat nějaké kontakty na pomoc ve Vašem okolí, napište okres bydliště a my Vám poskytneme odkazy.
Přeji hodně trpělivosti a dostatek podpory pro otce.
HS