Substituční léčba
Togog
Dobrý den,
Již přes 5 let jsem závislí na opioidech, převážně Vendal ( morfin ) a také oxykodon 80 mg , zhruba 5x denně, tolerance je neúprosná.
Žiji relativně klidný život, mám práci, přítelkyni, bydlet mám kde atd.
Všichni si myslí, že se mi daří,proto jsem pořád tak ,, happy " ovšem šeredně se pletou, kdybych v sobě neměl morfin či oxykodon, tak budu úplně vyřízený a nemám ani chuť se s někým bavit. Už jsem zažil pár absťáků , jelikož dealer třeba neměl apod. Jednou jsem vydržel i měsíc a půl abstinovat úplně, to bylo kvůli financím. Bere ta závislost skoro celý můj plat, naštěstí přítelkyně o mém problémů ví a vydělává slušné peníze a pořád mi dává šanci. Zkoušel jsem detox, ovšem tam jsem vydržel jen týden, protože jako substituční preparát mi dali kodein 30mg 2x denně a to je v porovnání co jsem jedl za dávky , tak to je podstatě, jen placebo, přístup k nám byl velmi laxní a arogantní, což mě dost překvapilo, jak se někdo může takhle chovat v nemocničním zařízení, až mi bylo některých lidí líto, když na ně řvala sestra,že se nediví,že si to nepamatují, protože máme všichni vypité mozky, anebo sfetované, jen jsem stál a koukal co to právě řekla, no vjela do mě hrozná zlost a zvítězil můj rozum, že než se trápit s takovými lidmi, tak to nemá smysl a další den už jsem byl doma. Při odchodu se mi staniční sestra smála do obličeje a říkala něco v tom stylu, že ať klidně zavolám za měsíc, že mě zase rádi vezmou a když jsem řekl sbohem, řekla, spíše nashledanou. Přijde vám tohle chování normální ?
Ale o tomhle jsem vůbec nechtěl psát , pardon, nějak to ze mě vyjelo samo.
Zpět k otázce, hledám v Brně a okolí substituční program, bohužel jsem psal na podané ruce a tam mi bylo řečeno, že mají plno, ať zkusím po prázdninách no a tam to podstatě skončilo, protože jsem nic jiného nenašel. Pan doktor Marek z podaných rukou mi napsal, že mi suboxone může napsat klidně psychiatr, že se to nějak změnilo ( nemá opiátové recepty), je to pravda , že může i suboxone předepsat psychiatr ? Protože kdyby ano, tak není co řešit a nechám si to předepsat od něj.
Děkuji za pomoc a odpověď.
Přeji pěkný den.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Togogu,
děkujeme za dotaz. Ohledně předepisování substitučního preparátu Suboxone můžu potvrdit sdělení pana doktora Marka. Léčbu může vést lékař s atestací v oboru léčby návykových nemocí nebo psychiatr; u pacienta, indikovaného k substituční léčbě lékařem s atestací v oboru léčby návykových nemocí nebo psychiatrem může léčbu buprenorfinem vést i lékař jiné odbornosti, který je držitelem osvědčení o úspěšném absolvování certifikovaného kurzu v substituční léčbě IPVZ, odborně garantovaného SNN ( Společnost pro návykové nemoci). Nadále platí, že substituční preparáty jsou vedeny jako opiátové recepty ( s preskribčním omezením), ale diky vystavení erpt. není nutné mít opiátové rpt. v papírové formě, které byly pouze k dostání pro lékaře na speciální žádanky. Pokud tedy Váš psychiatr je ochotný Vám předepisovat substituci, tak se můžete obrátit na něho. Ideální je, že zná Vaši anamnézu, má tak dostatek informací k nastavování dávky a Vy budete ochotný ke spolupráci, kdy je zpočátku více nutný lékařský dohled.
Za poradnu
HS