Přibírání
Terez
už téměř 3,5 roku užívám kokain.. Poslední 2 roky v podstatě každý den, sem tam proběhne přestávka třeba 2 dny. Teď jsem se snažila to hodně omezit, protože bohužel už mám velmi poraněnou přepážku a celkově cítím, že melu z posledního (průměrná doba spánku je 4 hodiny denně). Po tom co jsem to omezila na 1 - 2x do týdne cca (poslední 4 týdny), neuvěřitelně jsem přibrala, ikdyž jím stále stejně. Jsem z toho absolutně nešťastná a nevim co dělat. Je to pro mě stresující a nutí mě to si dát. Na cvičení se zatím necítím (kromě procházek se psem). Je to normální? Poraďte mi prosím co dělat, mám z toho šílený stavy, kdy nemůžu spát a jede mi mozek. Jak se vyčistit a dostat tělo do normálu? Přijde mi, že to je voda.
Dokonce i v práci si toho všimli a mají blbé poznámky, navíc potřebuji ve své pozici vypadat dobře (dělám manažerku v jedné firmě)
Jsem rozhodnutá s tím seknout, ale tohle je momentálně jediná věc, co mě v tom vlastně brání.
Budu ráda za jakoukoli radu, Terez

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Terez,
děkujeme za důvěru. Je fajn, že byste ráda řešila užívání kokainu. To, co popisujete, když se snažíte odvykat je celkem běžné. Bohužel neexistuje univerzální rada, jak toto zvládnout. Každý jsme individuální bytost.
Pokud máte pocit, že již užívání nezvládáte a přináší Vám do života obtíže, bylo by vhodné vyhledat odbornou pomoc např. v některé z adiktologických ambulancí. V ambulanci Vás kolegové mohou podpořit v motivaci něco ve svém životě změnit. Pokud máte nějaké psychické potíže, s většinou ambulancí také spolupracují lékaři z oboru psychiatrie, kteří Vám mohou třeba i předepsat nějakou nenávykovou medikaci ke zmírnění Vašich odvykacích obtíží. Bylo by to pro Vás přijatelné? Víte, kam se obrátit?
V případě, že máte dlouhodoběji potíže se spánkem si můžete zakoupit a vyzkoušet některé čaje jako je meduňka, třezalka (pozor pokud užíváte antidepresiva) nebo kozlík lékařský. K navození spánku také velmi dobře pomáhá přípravek Melatonin (spánkový hormon), který lze též volně zakoupit v lékárně.
Je vhodné také dodržovat pravidla spánkové hygieny:
Zajistit přiměřenou pohybovou aktivitu během dne
Vyvarovat se náročné fyzické aktivitě těsně před ulehnutím
Neuléhat ve stresu, rozrušený, znepokojený (sledování hororu, náročná četba)
Zůstávat na lůžku jen po dobu spánku (tedy 6 - 9 hodin během noci)
Každý den uléhat i vstávat pravidelně, ve stejnou denní dobu, a to i o víkendech
Pro spaní zajistit dobře vyvětranou místnost, optimální teploty (18 - 20°C), ticho a tmu
Nepít kávu, černý či zelený čaj, kolové nápoje ani kakao 4-6 hodin před ulehnutím
Nekouřit před spaním ani při nočním probuzení. Nikotin také stimuluje.
Před spaním nepít alkohol. Alkohol sice krátkodobě působí uvolnění organismu a ospalost, pomůže tedy s usínáním, ale často způsobuje předčasné ranní probouzení a únavu během dne
Vyvarovat se konzumaci těžkých jídel těsně před ulehnutím
Při neschopnosti usnout do 30 min. opustit lůžko a věnovat se nějaké příjemné, monotónní činnosti (čtení, poslech relaxační hudby, sprcha apod.)
Nespat během dne, výjimkou může být pouze krátký odpolední spánek na max. 30 - 45 min
Obvykle se tělo dá po nějaké době do pořádku, ale je to vždy velmi individuální.
Klidně ještě napište, pokud potřebujete. Jsme tu pro Vás!
Přeji Vám vše dobré a držím palce.
S pozdravem,
Nikol Spůrová