Závislost na kratomu
Aliice
Dobrý den,
již několikrát jsem se pokoušela skončit s kratomem. Vždycky jsem přežila tři nejhorší dny a pak jsem to maximálně dala 14 dní bez kratomu a nakonec jsem se k němu vždy vrátila. Je něco co ny mi pomohlo abych se k němu již nevracela? Beru ho protože mi pomáhá se špatnou náladou a dává mi energii když už ji nemám. Mám tři děti a chodim do práce a tohle je jediná věc která mi pomáhá to zvládnout. Když ho neberu tak sem protivná a unavená. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Alice,
je skvělé, že se chcete zbavit užívání kratomu. Vysazování jakýchkoliv látek je velmi individuální záležitost a není ani tak univerzální rada, která by Vám to pomohla vyřešit. Každý potřebuje něco jiného. Píšete, že se straráte o děti, chodíte do práce a jste unavená. Kratom je aktuálně jediné, co Vám pomáhalo. Doporučuji Vám, zkontaktovat některého z psychiatrů s odborností na návykové nemoci nebo některou z adiktologických ambulancí, kde můžete vše v klidu probrat. Píšete, že se Vám užívání kratomu několikrát nepodařilo zastavit. Bez kratomu jste podrážděná a unavená. V ambulanci Vám mohou kolegové pomoci se zorientovat v tom, co Vám kratom přináší a hledat vhodné strategie ke zvládání chutí a k jiné zdravější sebepéči při této zátěži, kterou v životě máte. Vysazení kratomu nemusí být samo o sobě výhra, je důležité se zaměřit na příčinu, pro kterou Vám přináší úlevu a najít jiné vhodné strategie.
Pokud byste se rozhodla zkusit znovu vysazování bez odborné pomoci. Vysazujte raději postupně. Uživatelé kratomu často popisují odvykací stav podobný u opiátů, který sám o sobě nebývá ohrožující na životě, jen je nepříjemný. Pro vysazování je dobré si naplánovat dobrý čas, tzn. nečekají Vás důležité a náročné povinnosti a máte na to klid. Pečujte o spánkovou hygienu a pravidelný režim, volnočasové aktivity - spíše klidnější (procházky na čerstvém vzduchu apod.), popíjejte meduňkový čaj a mějte na blízku nějakou osobu, které se můžete svěřit a poskytne Vám podporu. Je fajn, nebýt na to sám!
Stačí Vám to takto? Klidně ještě napište, pokud potřebujete. Pokud si přejete nasměrovat na vhodné služby, stačí napsat větší město, které máte v dosahu.
Držím Vám palce přeji mnoho sil,
Nikol Spůrová