drogy matka kojeni
Milagros
Kdysi jsem užívala pervitin asi 8 let,byli tam nejake pauzy kdyz jsem byla pracovne v zahranici(4mesice)pouze nosem nebo že jsem si to dala do pití.Pervitin jsem mela ráda,nikdy to na mně nikdo nepoznal,nebavila jsem se s zadnyma fetakama,nekradla a nikomu neublizovala.Otehotnela jsem a porodila dítě,2 roky jsem byla čistá,mám partnera který nikdy nebral.Kojim už skoro dva roky,a kamarádka přinesla pervitin,a za celé dva roky mně to ani jednou nenapadlo že bych si dala,ale proste na mně přišla nějaká slabost nebo ja nevim a zeptala jsem se jí jestli mi da zkusit a ona ze jo.Ja se toho úplně bala ale úplně mně to zlakalo,tak jsem si olizla prst a dala si úplně 0,001g na malicek, úplně trošičku.No samozřejmě se mnou to úplně zamávalo,byla jsem zas úplně ukecana plná elanu nespala.Nechtela jsem kojit,ale nedokázala jsem mu nedat prso.Pak jsem samozřejmě mela výčitky spatne svědomí a sledovala celou dobu jak na tom je jestli ho to nějak poznamenalo.Tak u dítěte jsem neviděla žádnou změnu v chování v ničem.Tak moje otázka zní jak velká dávka musí být aby se dostala do mleka?Myslíte když si dám opravdu maličké množství ze to se do toho dítěte dostane?Přece jenom ma už dva roky,kojim hlavně na uspani odpoledne a večer a rano jak se probudi,nebo když se díváme spolu na televizi.Je to takový malý mlekomil a ja mu nedokážu říct ne.

Odpověděl: Hana Skořepová
Zdravím Milagros,
děkujeme za dotaz a chci ocenit, jak chcete řešit své momentální selhání. Věřím, že jste starostlivá matka, která udělala chybu. Je dobré se z toho poučit a raději podobnou situaci neopakovat.
Pokud kojící matka bere pervitin pravidelně, přenáší se i do mateřského mléka. Tím pádem dále pak působí i v těle kojence, což dobré opravdu není... Je zde tedy reálné riziko ovlivnění celkového vývoje dítěte. Pokud dochází k ojedinělému užití pervitinu, tak by měla zachovat alespoň 48 hodinový interval od užití, kdy nekojit. Zhruba za takovou dobu by mléko mělo být bez metamfetaminů. Záleží zejména na velikosti dávky a kvalitě látky, na kterou také každý jedinec reaguje jinak. Není tedy možné říci, jak velké množství drogy je možné užít, aby se nedostalo do mléka.
Pervitin, který se kojenci dostane přes matku do organismu může způsobit nespavost, neklid, hyperaktivitu, potíže s příjmem potravy, respektive mateřského mléka. Může zvýšit, později naopak snížit krevní tlak, vyvolat zvýšenou, případně sníženou tělesnou teplotu, poruchy dýchání, křeče a koma.
Předpokládám, že v mezidobí, než jste našla tuto odpověď, jste již kojila. Proto bych Vás ráda podpořila v bezpečném funogvání bez dalšího užití drog.
Držte se a užívejte si mateřství spolu s dětstvím dítěte.
HS