Vstřebávání
Lunka
Zdravím, chci se zeptat ohledně kouření pervitinu, protože na netu se dají v češtině najít jenom informace o nitrožilním užívání nebo o šňupání, ale o kouření se nikde nic bližší nepíše.
Vím, že při i.v. se pervitin dostane do organismu hned a přes krv. Chtěla bych se ale zeptat jak to je s kouřením metamfetaminu? On se taky dostává do krve ne? nebo jen do mozku? Nebo jak to je vlastně? A jakým zpusobem se vlastně pak při tom kouření dostane do mozku/krve? Nějak se to přes dým vstřebe přes sliznice? Nebo to vstřebávání jde nějak přes plíce? A taky mě zajímá proč je to při i.v. prostě silnější? Když si dám stejný množství jehlou a stejný množství přes dýmku tak do žíly to bude silnější - proč? Je to jen tou rychlostí jak se to dostane do organismu nebo proč? A když bych si dala například jehlou malý množství a přes dýmku tři krát větší tak se to vyrovná intenzitou nebo stále to bude rozdíl? Proč při šňupání nenastává nájezd - třeba i až po těch 5-10 minutách? Ale při kouření nájezd je - alespoň malej - taky nechápu proč, jaký je tam rozdíl?
Jo a ještě by mně zajímalo někdy se to stává - a to mnoha uživatelum - bezprostředne po užití se někdy jakoby rozhýbou střeva a člověku se chce na wc - někdy se to ale nestane zase vubec - čím to je zpusobeno? A pervitin zpusobuje při dlouhodobým a pravidelním užívání spíš zácpu takže mi to nějak spolu nesedí, nechápu proč to tak je?
A taky když víte o nějakých stránkách, publikacích, skriptách, studiích o pervitinu (nejlépe kde se píše i o tom kouření a ne jen jehlou neb šňupání), a hlavně potřebuju aby to bylo v češtine - nebo třeba ve slovenštině. Kdy by jste mi napsali linky byla bych vděčná, díky :)

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den, Lunko,
díky za Váš dotaz.
• Vím, že při i.v. se pervitin dostane do organismu hned a přes krv. Chtěla bych se ale zeptat jak to je s kouřením metamfetaminu? On se taky dostává do krve ne? nebo jen do mozku? Nebo jak to je vlastně? A jakým zpusobem se vlastně pak při tom kouření dostane do mozku/krve? Nějak se to přes dým vstřebe přes sliznice? Nebo to vstřebávání jde nějak přes plíce?
-> Při kouření se účinná látka (methamfetamin), dostává se do krve skrz plicní alveoly (malé dutinky v plicích, které slouží k výměně kyslíku a oxidu uhličitého mezi vzduchem a krví) zde se absorbuje do krve a následně putuje do mozku a dalších částí těla.
• A taky mě zajímá proč je to při i.v. prostě silnější? Když si dám stejný množství jehlou a stejný množství přes dýmku tak do žíly to bude silnější - proč? Je to jen tou rychlostí jak se to dostane do organismu nebo proč? A když bych si dala například jehlou malý množství a přes dýmku tři krát větší tak se to vyrovná intenzitou nebo stále to bude rozdíl?
-> Přesně jak píšete. Užití přes jehlu je silnější díky tomu, že se rychleji dostane do organismu a cesta do mozku je "kratší". Problém v nitrožilním užívání spočívá ve vysokém riziku vzniku závislosti ale také možného předávkování. I když užijete malé množství jehlou, pravděpodobně budete pociťovat intenzivnější účinek než při šňupání. Zvyšují se ale výše zmíněná rizika.
• Proč při šňupání nenastává nájezd - třeba i až po těch 5-10 minutách? Ale při kouření nájezd je - alespoň malej - taky nechápu proč, jaký je tam rozdíl?
-> Stále se bavíme o rychlosti absorpce. Šňupáním trvá déle, než se účinná látka dostane do krve a následně do mozku. Je to způsobeno tím, že se pervitin dostává přes nosní sliznici, kde se dostává do cév v nose a následně do krevního oběhu, celá cesta tedy trvá déle než kouřením, kdy se látka dostává přes plicní alveoly (viz. první otázka).
• Jo a ještě by mně zajímalo někdy se to stává - a to mnoha uživatelum - bezprostředne po užití se někdy jakoby rozhýbou střeva a člověku se chce na wc - někdy se to ale nestane zase vubec - čím to je zpusobeno? A pervitin zpusobuje při dlouhodobým a pravidelním užívání spíš zácpu, takže mi to nějak spolu nesedí, nechápu, proč to tak je?
-> Pervitin má stimulační účinky na nervový systém, což může zahrnovat i zrychlení pohybů střevní peristaltiky. U dlouhodobého užívání je to, jak píšete. Užívání pervitinu může způsobovat zácpu. Dochází ke zpomalení peristaltiky... Je to z různých důvodů např. dehydratace, potlačení chuti k jídlu ale i nervových změnách díky užívání pervitinu.
• A taky když víte o nějakých stránkách, publikacích, skriptech, studiích o pervitinu (nejlépe kde se píše i o tom kouření a nejen jehlou neb šňupání), a hlavně potřebuju aby to bylo v češtině - nebo třeba ve slovenštině. Kdy byste mi napsali linky byla bych vděčná, díky :)
-> Zde užitečné odkazy:
https://www.drnespor.eu/shd06w2.pdf
https://www.nzip.cz/doc/drogy-poznej-sveho-nepritele-2012.pdf
http://drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
https://www.prevcentrum.cz/informace-o-drogach/pervitin/
Pokud byste měla ještě nějaké doplňující dotazy, ozvěte se.
Markéta