Prevence marihuany
Alena
1.Zajimalo by me,jaka zvolit vychovna opatreni na SS, kde je zvysena konzumace marihuany. 2. Proc je podle Vaseho nazoru konzumenti marihuany hodnoceni oproti konz. alkoholu tak negativne, Dekuji

Odpověděl: Pavel Kubů
Vzhledem k oblibě jakou mají v tuto dobu konopné produkty mezi dospívající mládeží bude obtížné poradit Vám 100% účinnou metodu, která konzumaci v dotčené skupině sníží. Jistý účinek by mohlo mít informování studentů o rizicích kouření cigaret s poukazem na skutečnost, že při kouření jakéhokoliv biologického materiálu (tedy i konopí) se do plic dostává stejné nebo širší spektrum toxických látek, které mohou vést k rozvoji rakoviny, snižují dechovou kapacitu plic (a tím i fyzickou výkonnost) a mají negativní vliv na imunitní funkce. Dále poukázat na riziko užívání jakékoliv návykové látky (legální i ilegální) před dokončením vývoje osobnosti (cca před 20 rokem), kdy může dojít k nenapravitelným škodám na dosud nedotvořené osobnostní struktuře jedince, se kterými pak ale bude muset celý život žít. Což bude opět asi velmi obtížné, vzhledem k tomu, že většina pubescentů se považuje už za dospělé... K vaší druhé otázce mohu uvést jen to, že sám nevím. Medicína, psychologie i sociologie během posledních minimálně 20 let přinesly dostatek důkazů o tom, že alkohol patří mezi jedny z nejtoxičtějších a nejbezpečnějších látek, se kterými má civilizace co do činění. Naopak cannabinoidy (účinné látky v konopí), jsou-li užívány jinak než kouřením (v jídle, nápojích, v tikturách, roztocích či vaporizací) a nejsou-li nadměrně zneužívány, mají prokázané léčebné účinky. Někdy až nekritická obliba alkoholu nejen mezi politickou a ekonomickou elitou určitě spočívá v tradici konzumace (vždyť i v kostele kněz coby Kristovu krev už po staletí přijímá víno) a pravděpodobně také v daňových výnosech, které díky jeho výrobě a prodeji plynou do státního rozpočtu. Otázkou však zůstává jestli tyto výnosy jsou schopny pokrýt náklady spojené s jeho zenužíváním. Polde odhadů Světové zdravotnické organizace evropské země za společenské škody z nadužíváním alkoholu (nemoce, úrazy, úmrtnost, ušlý zisk, dopravní nehody, atd.) zaplatí 5% HDP, to pro ČR znamená výdaje cca 100 miliard Kč ročně.