Alkohol + antidepresiva
Pavlík
Dobrý den, beru antidepresiva na úzkosti a deprese. Bohužel i při braní antidepresiv jsem zároveň i pravidelně a denně pil alkohol - dvě až tři piva každý den, jen zcela výjimečně víc. Protože jsem se dočetl, že alkohol snižuje účinek antidepresiv a uvědomil jsem si tak, že možná proto mi tak dobře nezabírají, rozhodl jsem se abstinovat. Nyní již 12 den nepiju. Bohužel se nic nezlepšilo a já se necítím líp, dokonce bych i řekl, že je tomu právě naopak. Je možné, že může trvat delší dobu, než antidepresiva po vysazení alkoholu zaberou? Nebo, kde může být problém a co mohu ještě udělat? Nerad bych se k pití vrátil, ale bez jakéhokoliv zlepšení ubývá motivace a já mám tak strach, že opět podlehnu. Zatím mi to nepití bohužel nic nedalo, jen vzalo. Kdy mohu očekávat zlepšení? Je vůbec ještě reálně, že antidepresiva zaberou?

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Pavlíku,
děkujeme za dotaz, a omlouvám se za pozdější odpověď. Je určitě dobré být trpělivý. Kombinace alkoholu a antidepresiv opravdu není dobrá, jak píšete. Alkohol v první fázi je uvolňující, ale pak sám často vyvolává úzkostné, melancholické a nepříjemné stavy. Jeho užíváním vlastně pak jdete proti léčbě antidepresivy. I po vysazení pak nastává období propadu nálad, neaktivnosti apod. Antidepresiva by měla začít fungovat do 14 dní od nasazení. Někdy je potřeba jí pozměňovat, upravovat dávku medikace atd.
Vedle farmakologické léčby je vhodné využít i terapeutickou pomoc. V rámci můžete řešit běžné situace, vracet se k některým tématům v minulosti, hledat vnitřní zdroje movitace, plánovat apod. Můžete docházet ambulantně na individuální poradenství anebo lze i do skupiny, která má podpůrný charakter a zde je možné sdílet své příběhy. Nepíšete nic o svém blízkém okolí, zda máte něoho z rodiny, přátel apod, kdo je pro Vás podporou. Také to, že máte koníčky, pevnější režim dne přispívá k odreagování a zlepšení stavu mysli.
Máte kontakty na některé odborné služby ve Vašem okolí? Napište okres bydliště  a my Vám poskytneme některá zařízení. Případně s eozvěte i pro doplnění některých informací.
Přeji Vám, ať se zlepší nálada a držím palce v abstinenci.
HS