Noční vystrašení
Oběť
Dobrý den. Před 14 dny jsem šel po městě kolem, půl druhé ráno, po dlouhé době velmi silně intoxikován marihuanou, měl jsem poruchy akomodace (šel jsem trošku "nakřivo"). z chodníku jsem však nezcházel ;).... zhruba 15 minut mě okolo bloků domů objíždělo policejní auto (nechodím nijak výstředně oblečen). Když okolo mě projížděli již tak po páté, auto zastavilo. Policista otevřel dveře a řekl ať se zastavím a ukážu mu občanský průkaz. Srdce se mi rozbušilo, prostě psycho ;).... Policisté chtěli vědět kam jdu, proč se procházím tak pozdě v noci. Cítil jsem se opravdu nepříjemně. Když jsem s ni i mluvil, myslím, že jsem měl velmi setřelou řeč (rodiče mě na to při intoxikaci upozorňují rověž ;) ). Říkal jsem jim, že se procházím po práci, kde jsem neměl dlouho volno, abych si odpočnul, že mi procházky dělají dobře na psychiku. Oni se ptali kde pracuji apod. A oni kam mám namířený, když jsem jim řekl že za město, tak co tam budu dělat... no prostě šílenost.... celou dobu jsem v ruce třímal skleněnku, a deset gramů trávy.... chtěl bych se zeptat, zda policisté mají právo mě takto zastavit na ulici, když se procházím, nenarušuji noční život, jdu potichu, nepadám, nechodím po silnici. Velmi mě tím totiž psychicky rozrušili, či dokonce mám pocit, že se mi do podvědomí nějak negativně zapsali, což je mi velmi nepříjemné, mám totiž policii nesmírně rád-akorát ne na marihuaně ;). Dále bych se chtěl zepatat, zda by mě mohli v případě podezření na intoxikaci vzít na policii a tam třeba vyslíchat, nebo mě na ulici udělat nějakou osobní prohlídku. Rovněž také prcházím psychedelickými sezeními s halucinogeny, a když se vracím domů, někdy ještě s mírně přetrvávajícícmi příznaky, nerad bych, aby mě také policisté zastavili a třeba mě kvůli mé psychické rozrušenosti, způsobené jejich přítomností a např. rozšířenými zornicemi. chtěli vzít na policii. Proto se Vás ptám, jak v případě takovéto nečekané intervence regaovat! A co si o minulém policejním zásahu pomyslet. Děkuji vám.

Odpověděl: Bára Orlíková
Bohužel vám k vaší zkušenosti po konzultaci s právničkou mohu říct jen toto - policie má skutečně nárok na to vás na ulici legitimovat, klást vám otázky, které vám kladli a v případě podezření na to, že "u sebe máte předměty související s trestnou činností" (což je kupříkladu zrovna nějaké to množství marihuany) vás i prohledat. Také samozřejmě záleží na tom, kde se vám tato zkušenost stala - je něco jiného jít v takovém stavu po Václavském náměstí v Praze, kde je v půl druhé ráno ještě poměrně živo a nikdo si vás ani nevšimne a něco jiného je jít po opuštěném předměstí menšího města, kde není ani noha a vy vypadáte nápadně už jen proto, že tam jste. Páni policisté asi neměli zrovna nic důležitějšího na práci a vy jste svým vrávoráním zaujal, tak se rozhodli vás legitimovat. Bylo by asi bývalo lepší odpovědět, že jdete z práce domů a cestou jste se stavil v hospodě, pak by jim asi nebylo nic divné. Ale zřejmě vaše odpovědi a "setřelá řeč" se jim úplně nezdály, takže vás takto potrápili - ovšem zcela legitimně. Doporučit vám asi nemohu moc nic. Pokud se svých experimentů s drogami nechcete vzdát (vzhledem k tomu, že zrovna třeba experiment s halucinogeny není zrovna bezpečná věc), tak pak je možné snad jen nevycházet ven ve stavu, kdy by vám kontakt s policií mohl způsobit vážnější psychickou újmu a pokud už se rozhodnete ven jít, tak s sebou nenoste drogy... a buďte připraven i na variantu, že vás venku může něco zaskočit. Když byste měl nějaký skutečně vážný problém s policií nebo nějaký právní problém, můžete se obrátit na Právní poradnu A. N. O. (kontakt najdete v pravém sloupci na této stránce). Přeji hodně štěstí.